منتها ، این انسان است که این بهشت فراهم شده را با اعمال و اعتقاداتش توسعه می دهد و آن را تزئین می کند . حدیث ذیل بیانگر این مدعاست : امام صادق ( ع ) فرمود : " زمانی که هنگام جان کندن افراد معاند فرا می رسد ، فرشته مرگ در زشت ترین و هراسناک ترین صورتها بر آنها ظاهر و نمایان می شود و شیطانهای سرکشی که با آن فرد آشنا بودند او را احاطه می کنند . فرشته مرگ به او می گوید : ای نفس پلید کافر به خدا و منکر نبوت پیامبر ( ص ) و امامت علی ( ع ) و جانشینان او . لعنت و غضب الهی بر تو باد * آنگاه می گوید : اینک سرت را بالا برده و نگاه کن در این موقع او حضرت رسول اکرم ( ص ) و حضرت علی ( ع ) و سایر ائمه ( ع ) را بر تختهایی در مقابل عرش الهی می بیند . بهشتهای الهی را می نگرد که درهای آنها گشود است و کاخها و درجات و منزلت هایی را که در فکر و آرزوی احدی نگنجد . در این حال فرشته مرگ گوید : اگر تو با اولیاء خدا دوست بودی ، روحت بسوی آنان عروج می کرد و جایگاهت در آن بهشت می بود و آنجا منازل تو و اویاء تو و مجاوران و نزدیکانت بود " . 1 اما آفرینش جهنم اینطور نیست .
جهنم در پی اعمال فاسد انسان حادث می شود ، همانطور که بیماری های گوناگون جسمانی بعد از تولد انسان بر اثر سوء تغذیه و عدم رعایت دستورات بهداشتی پیدا می شوند ، همانطور هم جهنم و عذابهای آن بعد از پیدایش خلاء روحی و معنوی و گرایشات انحرافی در حاق وجود انسانی ( ملکوت انسان ) ایجاد شده و دردهای و شکنجه های طولانی و پایان ناپذیرش به موقع سراغ انسان خواهد آمد : " یوم تبلی السرائر ، فما له من قوه و لا ناصر " . نکته دیگر اینکه صورت ملکوت جهنم - همانطور که در فصل قبل گفته شد - هم اکنون موجود است اما مصالح مادی آن تمام اجزای آتش زا و آتش گیر پیکره عظیم ( 1 - بحارالانوار ، ج 6 ، ص 19. . )
مادی جهان است ، همانطور که امیرالمومنین ( ع ) فرمود : " بهشت در آسمان است و آتش
در زمین ... " . نکته دیگر اینکه ، خاستگاه عذاب ، روح و دل آدمی است و ابزار این
عذاب همین پیکره مادی جهان ، که این دو - یعنی اعمال فاسد روحی با آتش خارجی - باهم
جفت می شود و عذاب دردناک جهنمی را ایجاد می کند . آری آن آتش با انسان گناهکار سخت
سنخیت دارد . مومن را اگر هزار سال در قعر جهنم قرار بدهند کوچکترین اثری از سوزش
آتش در او ایجاد نخواهد شد ، همانطور که آتش با بدن حضرت ابراهیم کاری نکرد . شاید
این آیه ناظر به همین مطلب باشد : و اذ النفوس زوجت . 2 آنگاه که نفسها ( روح )
تزویج می شوند . این آیه نیز ناظر به روحی بودن عذاب جهنم است . نار الله الموقده
التی تطلع علی الافئده ... 3 آتش خداوند که فروزان است . و بر دلها زبانه می کشد .
و آخرین نکته اینکه : عذاب های جهنم بر دو نوع است : اشتراکی و اختصاصی . و این
بدان جهت است که بعضی از گناهان با اشتراک دیگر گناهکاران صورت گرفته و بعضی بصورت
انفرادی . پس از ذکر این مقدمه ، اینک به بطرح مسائلی چند درباره جهنم می پردازیم .
( 2 - تکویر ، 7 . ) ( 3 - همزه ، 6 - 9 . )
با سلام ارادت ممنون از شما . . .