قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه
قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه

کتاب چشم به راه مهدی به نویسندگی جمعى از نویسندگان مجله حوزه

نشانه هاى بر پایى قیامت
در منابع روایتى ، از برخى از نشانه هاى ظهور، به عنوان نشانه هاى بر پایى قیامت و (اشراط الساعة ) یاد شده است : خروج دجال ، آشکار شدن خورشید در ناحیه مغرب ، نزول عیسى (ع) از آسمان و... . این ، روایات اهل سنت ، بیشتر به چشم مى خورد به نظر مى رسد روایاتى که نشانه هاى ظهور را و روایاتى که نشانه هاى بر پایى قیامت را بر مى شمارند، در هم آمیخته شده باشند و در برخى موارد جابجایى پیش آمده باشد.
پیامبر(ص ) مى فرماید:
ده چیز، پیش از برپایى قیامت ، به ناگزیر رخ خواهد داد: خروج سفیانى و دجال ، پیدا شدن دود و چهارپا، خروج قائم ، طلوع خورشید از مغرب و فرود آمدن حضرت عیسى (ع) از آسمان و فرو رفتن (در زمین در ناحیه مشرق و فرو رفتن در منطقه جزیرة العرب و آتشى که از انتهاى عدن بر مى خیزد و مردمان را به سوى صحراى محشر مى کشاند.
برابر این حدیث ، خروج سفیانى و دجال و طلوع خورشید از مغرب و فرود آمدن مسیح (ع) از آسمان و... از نشانه هاى قیامت است و حال آن که در روایات دیگر، آنها به روشنى از نشانه هاى ظهور معرفى شده اند. البته نشانه هایى ، همچون خروج دجال و سفیانى ، بیشتر در منابع عامه به عنوان علامت قیامت و در منابع شیعه ، به عنوان علامت ظهور قائم آمده است .
روشن است که مشروط کردن بر پایى قیامت به پدیدار شدن این حوادث و قرار دادن نشانه ظهور از نشانه هاى بر پایى قیامت ، به مقصود ما ضررى نمى زند؛ زیرا همه این رخدادها، که از وقوع آنها خبر داده شده ، چه به عنوان نشانه هاى ظهور و چه به عنوان نشانه هاى قیامت ، پیش از برپایى قیامت ، هر چند با فاصله زیاد، واقع خواهند شد، با این حساب ، آنچه در طول دوره غیبت کبرى ، واقع شود، به طور طبیعى ، پیش از برپایى قیامت ، واقع شده و در نتیجه ، از نشانه هاى قیامت است . و....


  • دانلود کتاب چشم به راه مهدی
  • نویسنده: جمعى از نویسندگان مجله حوزه
  • حجم فایل: 344 فرمت zip
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد