تبرج آشکار ساختن زینت و زیبائی ها برای مردان است مثل این که زن، مقنعه بر سر کند اما آن را رها سازد و گردن و گردنبد او پیدا شود.
امیر
المؤمنان علیه السلام می فرماید: در آخر الزمان که بدترین زمان هاست جمعی
از زنان پوشیده های برهنه اند و از خانه با خود آرای بیرون می آیند اینان
از دین بیرون رفتگانند و داخل در فتنه ها شده و به سوی شهوت تمایل دارید و
به طرف لذات نفسانی در شتابند حرام ها را حلال می دانند و در دوزخ به عذاب
ابدی گرفتار.
اینها همان کسانی هستند که به ظاهر پوششی دارند ولی به
قول معروف بدحجاب اند و مبالاتی ندارند که پوشش آنها عقب برود یا اصلا پوشش
آنها طوری است که با عدم پوشش مساوی است. پوشش نازک و بدن نما که تعبیری
کاسیات عاریات اشاره به این جهت دارد در احادیث معراج و مشاهدات پیامبر
اسلام از عذاب هائی که بر زن ها وارد می شده معلوم می شود که مجازات سختی
برای رعایت نکردن حجاب در نظر گرفته شده است.
از جمله در روایتی نقل شده
از امیر المؤمنان که می فرماید: من و فاطمه بر پیامبر وارد شدیم مشاهده
کردیم که پیامبر گریه شدیدی می کند از علت گریه سؤال کردیم فرمود علی جان
در شب معراج زن هائی از امتم را در عذاب شدید گرفتار دیدم و از بدی وضعیت
آنها گریه کردم دیدم زن هائی را که با موهای خود در (آتش) آویزان و مغز
آنها به جوش آمده بود اینها کسانی بودند که موهای خود را از نامحرمان نمی
پوشاندند و عذاب های شدید دیگری که ذکر آنها به طول می انجامد.
در هر
صورت حجاب از ضروریات دین اسلام است و رعایت آن به طور دقیق برای هر زن
مسلمانی لازم است و ترک آن عقوبت های شدیدی را به همراه دارد و علاوه بر
گناه ترک حجاب و مراعات نکردن آن در گناه کسانی دیگر که به خاطر او به
معصیت افتاده اند شریک است.
پی نوشت ها:
1. احزاب، 59؛ نور، 31
2. احزاب، 33
حجاب از دیدگاه قرآن و سنت، فتحیه فتاحی زاده
نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ص 33-170