قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه
قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه

مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است موجب مرگ ‌شود

یک استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله(عج) گفت: با پیروی از شیوه زندگی سالم، احتمال ابتلا به بیماریهای غیرواگیر مانند بیماریهای قلبی و عروقی، پرفشاری خون و دیابت کاهش می‌یابد.
دکتر علی مهرابی توانا در گفت وگو با ایسنا، افزود: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها باید سطح زندگی افراد افزایش یابد بنابراین افراد باید دست کم، روزی 15 تا20 دقیقه نرمش کنند، علاوه بر آن سیگار نکشند و تغذیه سالم داشته باشند. به ‌جای مصرف غذاهای چرب، غذاهایی حاوی میوه و سبزیجات بخورند و شبی 8 ساعت بخوابند. برای ارتقای سطح بهداشت روان نیز مسافرت کردن ضروری است.

یک متخصص میکروب شناس بالینی خاطرنشان کرد: الگوهای بیماری‌ها در جهان از بیماریهای واگیر به بیماریهای غیرواگیر تغییر پیدا کرده است به گونه‌ای که در گذشته بیماری‌هایی مانند سل، سرخک و فلج اطفال باعث مرگ و میر انسانها می‌شد ولی در حال حاضر بیماریهایی مانند عوارض قلبی و عروقی و سرطان‌ها موجب فوت افراد می‌شود.
وی با بیان اینکه روز به روز روند ارتقای سلامت در حوزه پیشگیری در ایران بیشتر توسعه می‌یابد، گفت: در ایران در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها در سطوح مختلف کارهای خوبی انجام شده است به گونه‌ای که نزدیک به صد درصد از کودکان بویژه در روستاها علیه بسیاری از بیماریها واکسینه شده‌اند علاوه بر آن آب‌ها سالم سازی شده است. آگاهی مردم نیز درباره مسایل بهداشتی افزایش پیدا کرده است.


این استاد دانشگاه افزود: قبل از انقلاب میزان مرگ و میر کودکان زیر یکسال حدود 126 نفر در هزار نفر بود ولی در حال حاضر این میزان به 26 نفر در هزار نفر رسیده است. میزان امید به زندگی نیز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حدود 55 سال بود ولی در حال حاضر این آمار در مردان به 71 سال و در زنان به 73 سال رسیده است.

مهرابی توانا در پایان با بیان اینکه مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است حتی باعث مرگ بیمار شود، توصیه کرد: آنتی بیوتیک‌ها را زیر نظر پزشک مصرف کنید. بنابراین خوددرمانی نکنید چون این کار بر سلامت انسان و محیط زیست تاثیر منفی می‌گذارد و باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی و از بین رفتن باکتریهای مفید بدن می‌شود در نتیجه طول درمان افزایش می‌یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد