قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه
قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه

چرا باقرالعلوم ؟

چرا باقرالعلوم ؟امروز هفتم ذی الحجه مصادف است با سالروز شهادت بزرگ مرد علم وتقوی حضرت امام محمد باقر علیه السلام .یکی از القاب ارزشمند این امام همام باقرالعلوم است بدنیست به چرایی این لقب بپردازیم
اول: بی جهت نبود که باقرالعلوم نام گرفت؛ پرسشی نبود که پاسخش را نداند.
کشی درکتاب رجال خود می نویسد: محمد بن مسلم سی هزار سئوال از آن حضرت پرسید و ایشان پاسخ همه آن ها را به او فرمود. پدرش امام سجاد(ع) درباره اوصاف آن حضرت فرمود: او امام و پدر امامان است، معدن بردباری و جایگاه علم ودانش است، همانند دریایی که آب در آن موج می زند علم و دانش درسینه اش موج می زند. و او آن را می شکافد و نشر می دهد. به خدا قسم او شبیه ترین مردم به رسول خداست.
دوم: از خاندان نور است...امام به حق! پیشوایی راستین و عبد صالح پروردگار:
ابوعلی بن شیخ طوسی در «امالی» خود می نویسد؛ شفیق بلخی از یکی از اهل علم و دانش نقل می کند و می گوید: به امام محمد باقر(ع) گفته شد: چگونه صبح را آغاز کردی؟
فرمود: صبح را آغاز کردیم درحالی که غرق در نعمت خدا هستیم، گناهان ما را احاطه کرده است، خداوند با نعمت ها به ما مهربانی می کند، ما با گناه ها و معصیت ها از او دوری و دشمنی. ما نیازمند او هستیم، او از ما بی نیاز.
سوم: محبت شان ذره را آفتاب می کند و از فرش به عرش می رساند! انسان زمینی را لایق قرب الهی می کند و هم نشین انبیاء وصالحین! اما باقر (ع) فرمود: به خدا قسم اگر سنگی ما را دوست بداردخداوند تبارک و تعالی او را با ما محشور گرداند و آیا دین چیزی جز محبت است؟!
چهارم: کافیست افتخار شیعه او، پدران و فرزندانش را بر سینه داشته باشی تا فردای قیامت شامل حالت بشود. احوال آنان که: فاولئک یبدل الله سیئاتهم حسنات وکان الله غفورا رحیما؛(1) خداوند بدی هایشان را به خوبی ها تبدیل می کند و خداوند آمرزنده و مهربان است.
به تعبیر محمد بن علی بن الحسین ، باقر العلوم بعد النبی: فردای قیامت خداوند خودش بررسی حساب مؤمن گنهکار را به عهده دارد و کسی را از آن آگاه نمی کند. گناهانش را به یاد می آورد و او به همه بدی های خود اقرار می کند. آن گاه خداوند دستور می دهد همه آن ها را به خوبی ها و ثواب ها تبدیل کنید و پس از آن برای مردم ظاهر کنید. واین است تفسیر و تأویل این آیه شریفه و این تنها درمورد گنهکاران شیعه است.

پنجم: صراط مستقیم اند...
به بارگاه شان راه بیابی هر آن چه خیر و نیکی است قرین لحظه هایت می شود و دنیا و آخرتت تضمین می گردد: علامه مجلسی در بحارالانوار می نویسد:
از امام باقر روایت شده است آن حضرت در باره آیه شریفه : «و انی لغفار لمن تاب و امن و عمل صالحا ثم اهتدی: هر آینه من آمرزنده ام کسی را که توبه کند و به سوی من بازگشت نماید و ایمان آورد و کار نیکو انجام دهد، سپس به راه هدایت رود. (2) فرمود: مقصود این است که به ولایت ما اهل بیت راه پیدا کند و هدایت شود.

پی نوشت ها :
1. فرقان، آیه 70.
2. طه، آیه 82.
منابع:
1. رجال کشی.
2. بحارالانوار.
3. کفایه الاثر.
4. تأویل الایات.

نویسنده: زینت سادات جعفری

منبع: قدس نیوز

نظرات 1 + ارسال نظر
مهاجر110 شنبه 14 آبان 1390 ساعت 19:20 http://shamime1shahid.blogfa.com/

سلام و رحمت

ایام مبارک و بزرگ را خدمت همه نویسندگان سایت قفسه خصوصا مریم خانم همسنگر سایبری ما تبریک و شاد باش عرض میکنم

ایامکم سعیدا

التماس دعا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد