قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه
قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه

درخت طوبی یکی از بزرگترین نعمات بهشتی

درخت طوبی یکی از بزرگترین نعمات بهشتی طوبی مونث  اطیب یعنی پاکیزه تر و حلالتر . این واژه صفت درختی است از درختان بهشتی که به لحاظ عظمت و داشتن ویژگیهای منحصر بفرد ، از درختان مشهور و معروف بهشتی است . و روایات زیادی عهده دار توصیف این شجره طیبه هستند . در احادیث درباره این درخت ، اوصافی ملاحظه می شود که باورش برای کسانی که جز با معیارهای دنیوی انس ندارند ، مشکل است . اما توضیح یک مقدمه شاید بتواند به این ناباوران کمکی نماید : انسانها در دنیا دو نوع عمل انجام می دهند : اعمال فردی مانند نماز فرادی ، روزه و ... اعمال اجتماعی نظیر حج و جهاد ، شرکت در خدمات عمومی و ... کیفر و پاداش اعمال فردی در جهنم و بهشت تابع اعمال شخصی و انحصاری انسان خواهد بود مثلا حورالعین یا فلان غرفه بهشتی و ... یک نعمت و پاداش انحصاری است که دیگر مومنان در آن شرکت ندارند اما اعمالی که با مشارکت دیگران انجام داده است کیفر و پاداش آنها نیز در عالم آخرت مشترک خواهد بود . ما ، در احادیث درباره اوصاف موجودات جهنمی به وصف مار بسیار عظیمی برخورد می کنیم که نامش " غاشیه " است .

این اژدهای عظیم تمام جهنمیان را نیش می زند و می بلعد و ... آری ، این اژدها چیزی جز تجسم اعمال مشترک مشرکین و منافقین نیست . در بهشت هم این شجره طوبی است که عظمتش تمام بهشت و بهشتیان را فرا گرفته و خانه و غرفه ای نیست که شاخه ای از این درخت در آن نخزیده باشد . این درخت ، محصول کار مشترک تمام مومنین است ، مومنین که جوهره اصلی اعمالشان ولایت خداوند و رسول خدا (ص) و ائمه معصومین (ع) بوده است .

جالب است که بدانیم که محل اصلی این درخت در بهشت ، علی (ع) است و از آنجاست که شاخه های این درخت عظیم به خانه همه شیعیان سر کشیده است و این ، بیان کننده این است که ولایت نسبت به مولا امیرالمومنین (ع) یک بعد اجتماعی و اشتراکی دارد که دستاورد آن ، درختی است به وسعت خانه های اهل ولایت . میوه های این درخت هم عجیب است : در عین حال که خوردنی است ، در همان حال پوشیدنی و تزئینی است .

بیش از این خواننده عزیز را منتظر نگذاریم و با هم به مطالعه اوصاف این درخت که توسط مشاهده گران آن یعنی خاندان عصمت و طهارت گزارش شده است می نشینیم : نمونه هایی درباره جنس این درخت : رسول خدا (ص) فرمود : " حضرت عیسی (ع) از خداوند خواست که درخت طوبی را به او معرفی نماید . خدا به او فرمود :  طوبی درختی است در بهشت که خودم آن را با دست رحمت خود غرس نمودم . این درخت سایه اش تمام بهشت و بهشتیان را می پوشاند . ریشه این درخت از " رضوان " ( یکی از اسماء الهی ) است . آبش از چشمه " تسنیم "  خوشگوارترین چشمه بهشتی و خنکی اش ، خنکی کافور و کیف کافور ؟ ، طعمش ، طعم زنجبیل  و کیف زنجبیل ؟  ... "  امیرالمومنین (ع) درباره محصول و میوه این درخت چنین فرمود : " همانا در بهشت درختی است که از بالایش شاخه و برگش زینتها و از پایش اسبان ابلق که دارای زین و لگامند و دارای بالها هستند خارج می شود . این اسبان نه دارای کثافتند و نه بول . بر این اسبان اولیاء الله سوارند و به وسیله آنها بر فراز بهشت پرواز می کنند و به هر جا که بخواهند می روند ... . رسول خدا (ص) فرمود : " همانا در بهشت درختی است که " طوبی " نام دارد . در بهشت هی‍ خانه ای نیست که شاخه ای از شاخه های این درخت در آن نباشد ،  میوه اش شیرین تر از عسل و نرمتر از کره است .



ریشه این درخت در خانه من است و فرع آن در خانه علی بن ابی طالب (ع) " . رسول خدا (ص) فرمود : " طوبی " درختی است در بهشت که خداوند آن را با دست رحمت خود غرس نموده و از روح خود به آن دمیده است . از این درخت زینتها و میوه ها ( ی ) خوشگوار می روید که بر دهان اهل بهشت بسیار نزدیک است در دسترس است و شاخه هایش از پشت دیوارهای بهشت پیداست . این درخت اصلش در خانه علی بن ابی طالب (ع) است که دوستانش از آن بهره منده و دشمنانش ناکامند ". نمونه هایی درباره عظمت و زیبایی این درخت : رسول خدا (ص) در خبرهای معراجیه فرمود : " در آنجا بهشت درختی است که به قدری عظمت دارد که اگر پرنده ای از پایین تا بالایش پرواز کند هفتصد سال طول می کشد . و در بهشت خانه ای نیست مگر آنکه شاخه ای از این درخت در آن است . گفتم : این چیست یا جبرائیل ؟ عرض کرد : این درخت طوبی است همانطور که خداوند فرمود : " طوبی لهم و حسن ماب " . رسول خدا (ص) در تفسیر آیه " و ظل ممدود " فرمود : " در وسط بهشت سایه گسترده ای است که اگر سواره ای این سایه را بپیماید گویی یک مسیر صد ساله را پیموده و تازه نتوانسته است به آخرش برسد و این است همان قول خدای تعالی که فرمود : " و ظل ممدود " . در قسمت فرودین این درخت میوه های بهشتیان می روید که طعام آنهاست درون این میوه طعم و رنگ صد نوع میوه دنیا وجود دارد که نه کسی آن را دیده و نه شنیده است . هر میوه ای که چیده می شود بلا فاصله یک میوه دیگر جایش می روید و این همان است که خداوند فرمود : " لا مقطوعه و لا ممنوعه " .
 

رسول خدا (ص) فرمود : " آن گاه که به معراج برده شدم و به آسمان ششم رسیدم ناگهان درختی مشاهده کردم که هرگز زیباتر و عظیم تر از آن ندیده بودم . پس به جبرئیل گفتم : ای دوست من ، این درخت ، چیست ؟ گفت : این درخت  طوبی  است ای دوست من . رسول خدا فرمود : گفتم : این صدای زیبا چیست ؟ گفت : این صدای این درخت است . گفتم : چه می گوید ؟ گفت : می گوید : چقدر به دیدار تو مشتاقم ای رسول خدا (ص) "  نمونه ای از رابطه این درخت با خاندان عصمت و طهارت : در پیش گفته شد که اصل این درخت در خانه رسول خدا (ص) و علی بن ابی طالب (ع) است و این بیان کننده این راز است که درخت طوبی و میوه ها و نعمتهایش تجسم اعمال و عقاید پاک خاندان رسالت است . اینک نمونه هایی دیگر از این قبیل : " رسول خدا (ص) ( در معراج از جبرائیل (ع) پرسید ) : ای جبرئیل ، این درخت چیست ؟ عرض کرد : این درخت  طوبی است ، که گوارای تو و عده بسیاری از امت توست .
گفتم : اصل این درخت کجاست ؟ گفت : در خانه علی بن ابی طالب (ع) . روری ام ایمن بر رسول خدا (ص) وارد شد و در دستمالش چیزی را حمل می کرد . رسول خدا (ص) به او فرمود : یا ام ایمن چه چیزی در دستمالت داری ؟ عرض کرد : یا رسول الله (ص) ، دختر فلان کس ازدواج کرد و به افتخار او ( عروس خانم ) چیزهایی نثار کردند و من از آن نثار چیزی بر گرفتم . آن گاه ام ایمن شروع به گریه کرد . رسول خدا (ص) فرمود : چه چیز تو را به گریه واداشت ؟ عرض کرد : فاطمه (ع) ازدواج کرد اما کسی چیزی بر او ( به افتخار او ) نثار نکرد . رسول خدا (ص) به او فرمود : گریه نکن قسم به کسی که مرا به حق بشیر و نذیر قرار داد ، املاک و دارایی فاطمه را جبرائیل و میکائیل و اسرافیل و هزاران ملک مشاهده کردند و خداوند به درخت طوبی امر فرمود که به افتخار فاطمه (ع) بر آنها نثار کند از حله ها و لباسها سندسی و استبرقی و مرواریدها و زمردها و یاقوتها و عطرهای آن نثار نماید . آنها هم به قدری از این نثارها بر گرفتند که نمی دانستند با آن چکار کنند . و خداوند درخت طوبی را به عنوان مهر فاطمه مقدر فرمود و آن طوبی در خانه علی بن ابی طالب (ع) است.

از خداوند بزرک مسئلت دارم که این تلاش ناچیز را از این بنده خطا کارش قبول فرموده و او را همواره بر صراط مستقیمش قرار دهد
باشد که این قدم هر چند کوچک در راه نشر معارف حقه اهل بیت (ع) مورد عنایت آن ذوات مقدس بویژه حضرت ولی عصر ارواحنا فداه بوده ، مرضی خدای متعال قرار گیرد و ذخیره آخرت ذوی الحقوق گردد . بحق محمد و آله .

منبع: قفسه
نظرات 2 + ارسال نظر
مهدی شنبه 2 شهریور 1398 ساعت 01:32

درخت طوبی درختی است که شاخه هایش در روز جمعه نزدیک تر میگردد

طوبی پنج‌شنبه 2 اردیبهشت 1395 ساعت 14:52

عااااااالی بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد