قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه
قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه

آیا بهشت و جهنم اکنون وجود دارد ؟

آیا بهشت و جهنم اکنون وجود دارد ؟اباصلت می‌گوید: از امام رضا علیه‌السلام پرسیدم: آیا بهشت و جهنم، اکنون نیز وجود دارند یا خیر؟ امام ـ علیه‎ السلام ـ فرمودند: آری! رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ شب معراج بهشت و جهنم را دید.
گفتم به باور برخی، بهشت و جهنم هنوز آفریده نشده اند. فرمود: ایشان از ما و ما از آنان نیستیم هر کس وجود بهشت و جهنم را انکار کند. ما و پیامبر را دروغ گو دانسته است. چنین کسی بهره‌ای از ولایت و دوستی ما ندارد و برای همیشه در جهنم می‌ماند. خدای بزرگ در قرآن کریم می‌فرماید: این است آن دوزخی که مجرمان انکارش می‌کردند اکنون میان آب‌های جوشانش دور می‌زنند و نیز حضرت رسول ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: شب معراج که مرا به آسمان‌ها بردند، جبرئیل دستم را گرفت و به بهشت برد و از خرمای آن به من داد، ‌وقتی از آن خوردم، نور فاطمه ـ علیهم السلام ـ در من به وجود آمد آنگاه به زمین برگشتم نزد خدیجه رفتم او از من به فاطمه ـ سلام الله علیها ـ باردارشد آری! فاطمه ـ علیهما السلام ـ انسان بهشتی گونه‌ای است هر گاه مشتاق بهشت می‌شوم. او را می‌بویم زیرا بوی بهشت می‌ده شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا، ج1 و 2، ص 99-101 مترجمان، ساعدی محمد باقر و رضایی عبدالحسین.
بهشت و دوزخ، هم اکنون نیز موجودند
ما معتقدیم که بهشت و دوزخ، هم اکنون نیز موجودند. شیخ مفید می‌فرماید: بهشت و دوزخ، هم اکنون موجود بوده، روایات بر وجود آن‌ها گواهى می‌دهند و متشرّعه بر این مطلب اتفاق نظر دارند[أوائل المقالات، ص 141] آیات قرآن نیز به گونه‌ای بر وجود فعلى بهشت و دوزخ گواهى می‌دهد، چنانکه می‌فرماید:وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخرى * عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى * عِنْدَها جَنّةُ المَأْوى نجم/13ـ5): پیامبر فرشته وحى را بار دیگر در نزد  سدرة المنتهى دید; سدره اى که جنةالمأوی نزد آن است. در جاى دیگر، در مقام نوید و هشدار به مؤمنان و کافران، اعلام می‌کند که بهشت براى پرهیزگاران و دوزخ براى کافران آماده شده است، چنانکه در مورد بهشت می‌فرماید: أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقینَ  آل عمران/133 و در مورد دوزخ نیز خاطر نشان می‌سازد: وَاتَّقُوا النّارَ الّتی أُعِدَّتْ لِلْکافِرینَ  آل عمران/131.
در عین حال ، جایگاه بهشت و دوزخ دقیقاً بر ما روشن نیست، و تنها از برخى آیات به دست می‌آید که بهشت در قسمت بالا قرار دارد، چنان که می‌فرماید:وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکُمْ وَما تُوعَدُونَ ذاریات/22. منبع:قرآن تبیان

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] سه‌شنبه 12 مهر 1390 ساعت 10:36

برو تو این ادرس
http://pichak.net/estekhareh/

دریافت کد ابزار فال روزانه برای وبلاگ و سایت
دریافت کد ابزار استخاره از قران برای وبلاگ و سایت
دریافت کد ابزار تعبیر خواب برای وبلاگ و سایت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد