قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه
قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه

مقام و مقبره حضرت رقیه علیهاالسلام

مقام و مقبره حضرت رقیه علیهاالسلامیکى از زیارتگاههایى که پس از مقبره حضرت زینب کبرى علیهاالسلام
مورد توجه مذاهب اسلامى و بویژه شیعه مى باشد، مقبره و حرم رقیه علیهاالسلام ، دختر معصوم و کودک خردسال امام حسین علیه السلام است .

آن معصومه را کنار آن مکان که مقبره اى عمومى به نام مقبره باب الفرادیس بود به خاک سپردند. این مقبره در شمال غربى محله قدیمى دمشق و کنار باب الفرادیس قرار داشت . در ابتدا سلاطین ایوبى بر قبر او مقبره اى کوچک ولى زیبا ساختند؛ سنگ قبرى که بر وى نهاده شد از سنگ موزائیک تزئین شده و بوسیله عاج و مرمر بود که اطراف آن را ضریح زیبایى احاطه کرده بود و بر فراز آن نیز گنبد و عمارتى بنا شد. مکان یاد شده که از همان ابتدا بصورت

مسجد و مقبره بود، در سال 1125 هجرى مورد بازسازى قرار گرفت و در سال 1323 هجرى نیز بوسیله میرزا على اصغر خان امین السلطان صدراعظم مظفر الدین شاه دوباره ترمیم شد. در آن زمان سه کتیبه سنگى در داخل حرم در سمت محراب شبستان آن دیده مى شد. در کتیبه اول چند حدیث در فضایل اهل بیت و نام میرزابابا مستوفى گیلانى بعنوان تعمیرکننده بقعه مقام رقیه به تاریخ 1125 هجرى دیده مى شد. در کتیبه دوم به مکان دفن ملک کامل ناصرالدین که در سال 880 هجرى در این مکان مدفون شده بود اشاره و بر کتیبه سوم نیز چند بیت شعر نوشته شده بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد