قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه
قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه

نزاع شیطان نزاع بر سر انگور

از امام صادق علیه السلام نقل شده : بعد از این که آدم از بهشت بیرون آمد، اشتها به میوه هاى بهشت پیدا کرد. خداوند متعال دو شاخه از درخت انگور براى او فرستاد، آدم آنها را کاشت . فورا سبز شدند و میوه دادند. شیطان دور آنها را دیوار کشید. حضرت آدم فرمود: اى ملعون ! چه کار مى کنى ؟


شیطان در جواب گفت : این درخت ها مال من است . آدم علیه السلام فرمود: دروغ گفتى (نزاع شروع شد) پس هر دو حاضر شدند به قضاوت روح القدس . وقتى پیش آدم آمد او قصه خود را برایش نقل کرد. روح القدس هم آتشى مهیا کرد و درخت هاى انگور را در آن انداخت شعله آتش به شاخه هاى درخت رسید. آدم و شیطان هر دو گمان کردند که همه درخت ها سوخت .
بعد از آن که آتش خاموش شد، دو سوم از درخت ها سوخته شده بود و یک سوم آن باقى ماند روح القدس گفت : آن اندازه که سوخته شده از آن شیطان بود باقى مانده مال آدم علیه السلام .

در زمان حضرت نوح علیه السلام هم ، چنین اتفاقى افتاد و دو سوم آب انگور از آن شیطان شد وقتى که آب انگور جوشیده شود، باید دو سوم آن بخار گردد و فقط یک سوم باقى بماند تا حلال شود.
از وهب نقل شده که : وقتى حضرت نوح علیه السلام از کشتى بیرون آمد و طوفان نشست چندین شاخه از شاخه هاى میوه اى را که با خود داشت کاشت . وقتى به سراغ شاخه انگور رفت ، آن را ندید. گمان کرد که در کشتى جا مانده است ؛ در حالى که شیطان آن را مخفى کرده بود. نوح علیه السلام حرکت کرد که برود داخل کشتى و شاخه انگور را بیاورد کشت کند. فرشته اى که با نوح بود گفت : اى نوح ! دنبال آن نرو، به زودى پیدا خواهد شد، بیا بنشین . نوح هم برگشت و نشست .
آن فرشته گفت : اى نوح ! در آب انگور شریکى پیدا کردى . درباره آن احسان کن . فرمود: یک هفتم آب انگور مال شریکم و شش هفتم آن مال خودم باشد.
فرشته گفت : اى نوح ! تو احسان کننده اى بیشتر احسان کن . فرمود: یک ششم آن مال شریک و پنج ششم مال خودم . ملک گفت : تو احسان کننده اى ، بیشتر احسان کن . نوح فرمود: یک پنجم آن مال شریکم و چهار پنجم مال خودم .
ملک گفت : بیشتر لطف کن فرمود: یک چهارم مال شریکم و سه چهارم از مال خودم باشد.
ملک گفت : باز هم احسان بیشترى فرما. نوح فرمود: نصف از شریکم و نصف از خودم . گفت : احسان بیشترى کن . نوح گفت : دو سوم از آن شریکم و یک سوم مال خودم و به این راضى شدند. از آن روز قرار شد که آب انگور وقتى جوش بیاید دو سومش از آن شیطان باشد و بقیه مال انسان . تا زمانى که دو سوم آب انگور بخار نشود، پاک و حلال نمى شود و بعد از ثلثان شدن قابل خوردن است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد