از جمله کسانى که موقع جان دادن انسان ، به بالین او حاضر
مى شوند، پیامبر اسلام
صلى الله علیه و آله و امیرالمؤ منین علیه السلام و فرزندانشان مى باشند.
حاضر شدن ((پیامبر و على ))
به بالین محتضر به این جهت است که بر کارهاى او
شهادت دهند و او را به ((فرشته مرگ )) معرفى کنند. اگر محتضر از اولیاء الله و
دوستان و شیعیان امیرالمؤ منین باشد سفارش او را به ((ملک
الموت )) مى کنند و مى
گویند: اى ((گیرنده جان ها))
ملاحظه حال این محتضر را بکن ؛ زیرا او از دوستان و
شیعیان ما مى باشد. ((ملک الموت )) هم ، با
کمال مهر و محبت و به آسانى جان او را از بدنش بیرون مى آورد. بعد از مرگ
در پیشانى
آن مؤ من نوشته مى شود این شخص از دوستان و شیعیان على و اولادش مى باشد.
اما اگر انسان در حال مرگ ، ازم منافقان و دشمنان پیامبر اسلام و امیرالمؤ
منین باشد. به
((ملک الموت ))
مى گویند: این شخص از دشمنان ما خانواده بوده و در دنیا ارتباطى با ما
نداشته است . هر جور صلاح مى دانى با او رفتار نما و قبض روحش کن . ((فرشته مرگ
)) هم ، با شدت و سختى جان او را از بدنش به
بیرون مى کشد. بعد از مرگ هم ، در
پیشانى او نوشته مى شود. این شخص منافق است یا کافر. روایاتى در این باره
آمده است
.
1 - حضرت على علیه السلام فرمود: هیچ کس نیست که مرگش فرا رسد مگر آن که
پیامبر
اسلام صلى الله علیه و آله و ائمه معصوم علیهم السلام همگى (با بدن مثالى )
نزد او
مجسم و حاضر مى شوند به طورى که آنان را مى بینند. اگر محتضر از مؤ منان
باشد،
وقتى ایشان را مى بیند به آنان علاقه پیدا مى کند و عشق مى ورزد. و اگر از
مؤ منان
نباشد هنگام مشاهده ایشان آنان را دشمن مى دارد و به دیدار آنان علاقه
ندارد.
2 - ابى حمزه ثمالى مى گوید: به امام باقر علیه السلام عرض کردم : هنگام
مرگ ،
((فرشتگان ))
با ما چه رفتارى دارند. فرمود: آیا مى خواهى ترا به چیزى بشارت دهم
که خوشحال شوى ؟ گفتم : آرى ، فرمود: هنگامى که روح شخص مؤ من به گلویش
رسد،
رسول خدا صلى الله علیه و آله و امیرالمؤ منین علیه السلام نزد او حاضر مى
شوند و در
بالینش قرار مى گیرند.
حضرت رسول صلى الله علیه و آله به او خطاب مى کند و مى فرماید: آیا مرا مى
شناسى ؟ من رسول خدا هستم . آنچه در پیش رو دارى از آنچه ترک مى کنى براى
تو
بهتر است . اى ((روح پاک ))
به سوى رضوان و رضایت و خشنودى خدا خارج شو.
امیرالمؤ منین هم همین جملات را مى فرماید.
3 - در حدیث دیگرى آمده است که امام صادق علیه السلام فرمود: هرگاه دوستى
از دوستان
ما در سکوت مرگ قرار گرفت . رسول خدا صلى الله علیه و آله و امیرالمؤ منین
علیه
السلام و امام حسن و امام حسین علیهم السلام نزدش حاضر مى شوند به طورى که
او
ایشان رامى بیند و آن بزرگواران او را به بهشت و رضوان بشارت مى دهند. و
اگر
محتضر از دشمنان ایشان باشد هنگام ملاقات ، از دیدن آنان کراهت دارد و نمى
خواهد که با
او روبه رو شوند.
4 - امام صادق علیه السلام فرمود: دوستان و طرفداران امیرالمؤ منین علیه
السلام در سه
موضع آن حضرت را مى بینند به طورى که از دیدن او شادمان مى شوند.
1 - هنگام
جان
دادن .
2 - نزد پل صراط یا هنگام عبور از آن .
3 - در کنار حوض کوثر.
5 - امیرالمؤ منین علیه السلام در جواب یکى از شیعیان واقعى و اصحاب
باوفایش به نام
((حارث بن اعور همدانى ))
فرمود: اى حارث همدانى ! بدان ، هر کس از مؤ منان و منافقان
که بمیرد مرا مى بیند.
6 - نیز حضرت رسول صلى الله علیه و آله فرمود: یا على ! دوستان و شیعیان تو
در
سه مکان وقتى ترا ببینند خوشحال مى شوند.
1 - هنگامى که روح از بدن آنان خارج مى شود و تو شاهد بر ایشان باشى .
2 - هنگام سؤ ال نکیر و منکر در قبر در حالى که تو آنان را تلقین مى کنى .
3 - هنگامى که وارد بر خدا مى شوند (و در کنار
پل صراط) در حالى که تو آنان را مى شناسى .
سه روایت آخر گویاى این است که فقط امیرالمؤ منین علیه السلام موقع جان
دادن به
بالین محتضر حاضر مى شود. ولى از احادیث دیگرى که در ((بحارالانوار)) آمده است :
به دست مى آید که پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و بقیه ائمه معصوم و
حتى فاطمه
زهرا علیهاالسلام کنار محتضر حاضر مى شوند.
خوشا بحال کسانى که در دنیا اعمال شایسته اى انجام دادند و به دستورات
پیامبر و
ائمه معصوم علیهم السلام عمل کرده اند و هنگام مرگ ، آن بزرگواران را در
کنار خود مى
ببنند و با خشنودى و خرمى چشم از این جهان فرو مى بندند.
و آنان تا وقتى در دنیا به سر مى برند زبان حالشان چنین بوده است .