قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه
قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه

امام زمان (عج ) نورى بر دوش پدر

احمد بن اسحاق (وکیل امام حسن عسکرى در قم ) مى گوید:
محضر امام حسن عسکرى علیه السلام رسیدم و مى خواستم درباره جانشین آن حضرت سؤ ال کنم .
امام علیه السلام پیش از آن که من سؤال کنم ، فرمود:
اى احمد! خداوند متعال از لحظه اى که آدم را آفریده تا روز قیامت ، زمین را از حجت خود خالى نگذاشته و نخواهد گذاشت و به میمنت حجت الهى از اهل زمین گرفتاریها بر طرف مى شود، باران مى بارد و زمین برکاتش را خارج مى کند.
عرض کردم :
پسر پیامبر خدا! و جانشین پس از شما کیست ؟
حضرت با شتاب برخاست و به درون خانه رفت و بازگشت ، در حالى که پسر بچه سه ساله اى را که چهره اى همانند ماه شب چهارده داشت بر دوش ‍ گرفته بود.
آنگاه فرمود:
اى احمد بن اسحاق ! اگر نزد خداى متعال و حجتهاى او گرامى نبودى ، این پسرم را به تو نشان نمى دادم ، همین پسرم همنام رسول خدا و هم کینه اوست . او کسى است که زمین را پر از عدل و داد مى کند، همچنان که پر ظلم و جور شده باشد.
اى اسحاق ! مثل او در میان امت من ، مثل خضر و ذوالقرنین است . به خدا سوگند او غایب مى شود، که در زمان غیبت او کسى از هلاکت نجات نمى یابد مگر اینکه خداوند او را در عقیده به امامتش ثابت نگه دارد و موفق بدارد که براى ظهور او دعا کند.
عرض کردم :
سرور من ! آیا نشانه اى در این بچه هست که قلب من به امامت او اطمینان بیشترى پیدا کند و بدانم که او همان قائم بحق است ؟
در این وقت ناگاه آن پسر بچه به سخن آمد و با زبان فصیح عربى فرمود:
انا بقیة الله ...
من آخرین سفیر الهى در روى زمین و انتقام گیرنده از دشمنان خدا هستم . سپس فرمود:
اى احمد بن اسحاق ! اکنون که با چشم خود، حجت حق را دیدى ، در جستجوى نشانه دیگرى مباش !
احمد بن اسحق مى گوید:
شاد و خرم از محضر امام عسکرى علیه السلام اجازه گرفته ، بیرون آمدم . فرداى آن روز به خدمت امام عسکرى علیه السلام رسیدم ، عرض ‍ کردم :
اى پسر رسول خدا! از عنایتى که دیروز درباره من فرمودید (فرزند عزیزت با به من نشان دادید) بسیار شادمان شدم ، ولى نفرمودید علامتى از خضر و ذوالقرنین در اوست ، چه مى باشد؟
حضرت فرمود:
منظورم غیبت طولانى اوست ..