قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه
قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه

وعده خداوند به تسلط دائم بر یهود

 خداوند متعال در قرآن کریم مى فرماید : " آنگاه که پروردگارت اعلام نمود که حتماً تا روز قیامت بر آنان ( یهود ) کسانى را برخواهد انگیخت که پیوسته عذابى سخت بر آنها روا دارند ، همانا پروردگار تو زود کیفر و ( در عین حال ) بسیار آمرزنده و مهربان است * و آنها ( یهود ) را روى زمین به صورت گروه هایى پراکنده کردیم ، برخى از آنان نیکوکار و برخى ناصالحند و آنان را با خوشى و ناخوشى آزمودیم ، شاید که ( بسوى حق ) باز گردند " ( اعراف 167 - 168 ) . معنى دو آیه شریفه این است که خداوند اعلان و مقدر فرموده که در آینده ، افرادى را بر یهود مسلط مى گرداند که تا روز رستاخیز آنان را به عذابى سخت گرفتار سازد . او خدائى است که به سرعت کیفر مى دهد و بسیار آمرزنده و مهربان است .
از جلمه مجازاتهاى خداوند درباره یهودیان این است که آنها را در زمین پراکنده و دسته دسته مى گرداند ، گروهى از آنان نیکوکار و گروهى بدکارند و آنها را با خیر و شر آزمایش مى کند شاید توبه نموده و هدایت شوند . 
  
ما اجراى این وعده الهى در کیفر یهود را ، در تمام دورانهاى تاریخى آنان به استثناى دوران حکومت پیامبرانى چون موسى ، یوشع ، داود و سلیمان ( علیهم السلام ) مشاهده مى کنیم و خداوند همواره اقوام و ملتهاى مختلفى را بر آنها مسلط گردانده که آنان را به عذابى دردناک گرفتار نموده اند . ممکن است گفته شود که پادشاهان مصر ، بابل ، یونان ، فارس ، روم و دیگران بودند که بر یهودیان تسلط یافته و آنان را مجازات سختى نمودند اما مسلمانان چنان رفتارى با آنها نکرده اند ، بلکه تنها بر نیروهاى نظامى آنها پیروز گشتند و سپس زندگى در سایه دولت اسلامى را از آنان پذیرفتند ، تا با برخوردارى از آزادى و حفظ حقوق خود در سایه قوانین اسلامى زندگى کرده و جزیه بپردازد . اما پاسخ این است که معنى عذاب سخت این نیست که پیوسته آنها را کشته یا آواره و زندانى نمایند ، آن چنانکه بیشتر حکومتهایى که پیش از اسلام بر آنان تسلط یافتند ، اینگونه عمل کردند ، بلکه به این معنى است که آنها از لحاظ نظامى ، سیاسى ، تسلیم آن حکومتى مى گردند که خداوند بر آنان مسلط ساخته است . اگرچه مسلمانان در کیفر دادن یهودیان ، از دیگران ملایم تر بودند ، اما همان سیطره مسلمانان ، مصداق تسلط بر یهودیان ، و کیفر نمودن آنان است . گاهى نیز گفته مى شود : تاریخ یهود تطبیق این وعده خدا را بر آنها گواهى مى دهد ولى در یک و یا حداقل نیم قرن اخیر ، کسى که آنان را مجازات و کیفر دهد  بر آنان مسلط نشده ، بلکه آنان از سال 1936 میلادى بدترین شکنجه ها را در فلسطین و دیگر مناطق به مسلمانان روا مى دارند این قضیه را چگونه مى توان تحلیلنمود ؟

پاسخ این است که : این دوره از تاریخ زندگى یهودیان استثناست ، زیرا این هماندوره بازگشت قدرت آنهاست که خداوند در سوره اسراء به آنان وعده فرموده است : " سپس پیروزى شما را بر کسانى که آنان را علیه شما برانگیختیم برگردانده و به شما اموال و فرزندانى عطا کرده ، و شما را از یارانى بیش از تعداد آنان برخوردار سازیم تا با همکارى شما بر ضد آنها بستیزند " ( اسراء / 6 ) .
بنابراین ، دوره مذکور خارج از وعده کلى تسلط بر آنهاست تا اینکه وقت کیفر و مجازات دوم بدست مسلمانان فرا رسد . در این زمینه روایاتى از ائمه ( علیهم السلام ) رسیده که وعده سرکوب مجدد یهود نیز بدستمسلمانان انجام مى پذیرد ، صاحب مجمع البیان ، در ارتباط با سرکوب یهود در طغیان دوم آنان ، اتفاق نظر مفسران را بیان کرده و مى گوید : مراد از آن نزد تمام مفسرین ، امت پیامبر اسلام حضرت محمد ( صلى الله علیه وآله ) است ، و همین معنى از امام باقر ( علیه السلام ) نقل شده ، وعلى بن ابراهیم قمى ، در تفسیر خود آن را از ابى الجارود ، از امام باقر ( علیه السلام ) بیان کرده است .

منبع، کتاب عصر ظهور
نظرات 1 + ارسال نظر
سا28 سه‌شنبه 19 فروردین 1399 ساعت 10:06

امیدواریم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد