
شاید مسوولان فرهنگی کشور، وقت ندارند تا نیمنگاهی به اوضاع خیابانها بیفکنند! و شاید هم شیشههای دودی خودروهای پلاک قرمزشان، امکان تماشای این کارناوال به راه افتاده در سطح شهر را از ایشان ستانده است!
بدحجابی، قصه پرغصهی این روزهاست، قصهای تلخ که به کرات در خیابانهای شهر، سرائیده میشود. فصل عرقریز تابستان هم البته مزیدی است بر این علت و مستمسکی برای رژه مانکنها در معابر شهر. پایتخت، این روزها، چیزی است دستکم شبیه به یک نمایشگاه مد و آرایش.
گردانندگان این نمایشگاه بزرگ، زنان و دخترکانی هستند جوان، با قیافههای متبرّج، موهای افشان، با هفت قلم آرایش همچون صورتکهایی بزک شده، و لباسهایی تنگ و چسبان، روسریهایی نیمهپوش و شالهایی آویخته بر گردن، و نیز پسرانی بعضا دخترنما، زیر ابروبرداشته با تنپوشی جلف و زننده که از زور تنگی نزدیک است پاره شود. این قلم، قصد سیاهنمایی ندارد اما این پدیده، واقعیتی است زنده و انکارناپذیر. آیا عفافستیزان هیچ فکر کردهاند که این زلفهای پریشان در پس روسریهای حریرآسا، با قلب و روح یک جوان مجرد چه میکند؟
براستی چه باید کرد با اقلیتی که هیچ عرف و هنجاری را برنمیتابند؟
این درد را باید به کجا برد که در قلب امالقرای اسلام، عدهای حتی تحمل یک متر روسری ندارند و همهی همتشان این است که از کاروان مد عقب نمانند و هر روز به گونهای در کویی و برزنی جلوهای تازه میکنند و ناز میخرند.
گاه شک به جان آدم میافتد که اصلا انگار برخی برای رواج بدحجابی و تبرّج در جامعه سامان یافتهاند، جماعتی که مامورند در چارچوب جنگ نرم و ناتوی فرهنگی در خیابانها شهر مانور دهند. شاید مسوولان فرهنگی کشور، وقت ندارند تا نیمنگاهی به اوضاع خیابانها بیفکنند! و شاید هم شیشههای دودی خودروهای پلاک قرمزشان، امکان تماشای این کارناوال به راه افتاده در سطح شهر را از ایشان ستانده است!
واقعیت این است که "حجاب"، مساله ای است چندتباری که به همه حوزههای
یادشده راه دارد. از طرفی مسائل چند تباری جز در پرتو رویآورد
میانرشتهای قابل مطالعه و حل نیستند.
چندسالی است که ویروس مسری بدحجابی، جسم جامعه را بیمار و تبدار کرده است.
از سال 84 تا همین اواخر، هر تابستان که آمد، ونهای سبز گشت ارشاد هم به
خیابان آمد. در بهمنماه 76، شورای عالی انقلاب فرهنگی،اصول و مبانی
روشهایی اجرایی گسترش فرهنگ عفاف را به تصویب رساند و سالیانی سپستر،
راهبردهای گسترش این فرهنگ در چهارچوب مبانی و اصول پیشگفته، تدوین و
تصویب شد.
قطعنظر از موفقیت یا ناکامی طرح یادشده، در اینجا یک سوال جدی مطرح است و آن اینکه اساسا حجاب از چه مقولهای است؟
به نظر میرسد تا این سوال پاسخ در خور نیابد نمیتوان به حل مسائل ناشی از مسالهی حجاب نائل آمد.
آیا مسالهی حجاب از جنس دستورات و تکالیف صرفا شرعی است یا مسالهای
اجتماعی است که با فرهنگ، تمدن، اصالت و هویت یک جامعه در تکاپوست؟
به دیگر سخن، بدحجابی را میبایست به مثابه یک ناهنجاری اجتماعی بینگاریم یا یک آسیب فرهنگی و یا حرمت شرعی؟
واقعیت این است که "حجاب"، مسالهای است چندتباری که به همه حوزههای
یادشده راه دارد. مسائل چند تباری نیز جز در پرتو رویآورد میانرشتهای
قابل مطالعه و حل نیستند.
مساله حجاب برخوردار از سطوح معرفتی متعدد است و میبایست در هر سطحی، با رهیافت متناسب با همان مرتبه کاویده شود.
در طرح عفاف و حجاب، مصوب شده است که دستکم 26دستگاه اجرایی و نظارت در
تحقق این طرح همکاری داشته باشند. اینکه چرا پارهای از دستگاهها به وظایف
قانونی خود عمل نکردهاند سوال این نوشتار نیست اما چیزی که این سیاهه
میتواند تا حدودی درباره آن اظهار نظر نماید این است که مشکل حجاب صرفا با
گشتهای ارشاد و برخوردهای انضباطی حل نمیشود، هر چند شیوههای جدید
ارشادی و تذکر لسانی با حفظ کرامت افراد به هنجارشکنانی که با آگاهی و ای
بسا به عمد، حجابستیزانه عمل میکنند، ضروری و حداق کاری است که میتوان
انجام داد.
باور عدهای از کارشناسان این است که برای نخست چند کار باید صورت پذیرد:
یکم) قوانین گسترش فرهنگ عفاف و حجاب که در سال 82 تنظیم شده است میبایست
دوباره بازنگری شود چه آنکه موضوعاتی چون ماهواره، در زمان تنظیم شیوهنامه
این قوانین به اندازه امروز برای حریم خانواده تهدید کننده نبوده است از
این رور باید قوانینی جامع مبتنی بر درک صحیح واقعیات روز در این خصوص
تنظیم شود.
دوم) تاکید بر فرهنگسازی و تبیین ارزش حجاب در جامعه با معرفی الگوهای موفق
سوم)حجاب میوه درخت عفاف است و دستگاههای مجری، میبایست نخست عفاف را در
افراد درونی کنند تا شاهد حجاب بیرونی به عنوان مظهر عفاف در جامعه باشیم.
شاید مسوولان فرهنگی کشور، وقت ندارند تا نیمنگاهی به اوضاع خیابانها
بیفکنند! و شاید هم شیشههای دودی خودروهای پلاک قرمزشان، امکان تماشای این
کارناوال به راه افتاده در سطح شهر را از ایشان ستانده است!
چهارم ) حجاب گاه یک مساله فرهنگی است، گاه بدل میشود به یک چالش سیاسی،
گاه معضلی است اجتماعی و گاه مظهر بیدینی و لاقیدی. التزام به حجاب
نشانهی باورداشت اسلام فقاهتی است و بیحجابی یا شلحجابی ، علامت
بیاعتقادی به اسلام فقاهتی یا دستکم پیروی از اسلام روشنفکری. این
واقعیات بر پیچیدگی مسالهی حجاب افزوده است. وضع قوانین بدون عطف توجه به
این پیچیدگیها نتیجهای جز شکست در حوزه عمل به دست نخواهد آورد.
و ختم کلام اینکه حلقه مفقوده مسالهی حجاب،فقدان نگاه وسیع با رویآورد
میانرشتهای به این پدیده نامبارک است، چیزی که مورد تاکید و دغدغه این
نوشتار بوده است.
سالیانی پیشتر(سال 1313شمسی) در این ملک، قلچماقی خودفروخته چون رضاخان،
فرمان عمومی کشف حجاب سر داد و رسما همه را به بیعفتی فراخواند. عدهای از
مردم به حرم امام رئوف پناه آورده و سر به شورش گذاشتند.
قیام آن روز مردم در مسجد گوهرشاد اگرچه با سرکوب سفاکان رضاخانی به خاک و
خون آغشته شد اما این قیام یک پیام صریح داشت و آن اینکه مردم این ملک
حاضرند از جان خود بگذرند ولی از حجاب هرگز!
بعدها این روز به نام روز "عفاف و حجاب" خوانده شد و از آن سالها تا
امروز، عفاف ستیزان اسلامهراس هماره در تب و تابند تا با شبیخون فرهنگی و
تهاجم نرم، این تاج کرامت را از سر زن مسلمان بردارند. به رغم دغدغه و
تلاش اسلامخواهان استبدادستیز، بخشی از سناریوی فرهنگی دنیای غرب پیاده
شده است. کافی است سری بزنید به خیابانهای شهر. تابستان در راه است و شهر
در قرق بدحجابها... کاری باید کرد.
منبع: تبیان
غرق نه قرق
چرند نگو برادر
سلام و خدا قوت
اگر امکانش هست در مورد مسسه خیریه دهش پور بیشتر توضیح بدید..ممنون
در صورت تبادل لینک در خدمت شما هستیم
سلام
شب جمعه و یک آپ کربلایی
تشریف بیارین
در مورد درمان حجاب یامقصر فکر میکنم نکاتی را اشتباه فرمودید البته قصد جسارت ندارم وچون در وبلاگ من پیغام گذاشتید به خودم اجازه دادم نظر بدم ،دوستاشتم دراین مورد با شما تبادل نظر کنم که توفیق ندارم ،به هرصورت وبلاگ خوبی دارید دستتون درد نکنه بازهم از نظراتتون به زودی استفاده کنم
بسم الله الرحمن الرحیم
مرتضى رادمهر، حجت الإسلامی که وهابیها ساختند و خود او را کشتند
__________________________
پاسخ به شبهات اربعین
____________
عضویت در قرارگاه ولایت(حامیان ولایت)
____________
در وبگاه ذاکر کربلا
یا حق
سید
با سلام بر شما
پیشاپیش فرارسیدن اربعین حسینی را خدمت شما تسلیت عرض میگویم
با مطلب زیر بروزم:
چرا فقط برای امام حسین علیه السلام روز اربعین تعیین شده و برای امامان دیگر و حتی پیامبر اکرم صلی اللّه علیه وآله، مراسم روز اربعین نداریم؟..............
منتظر نظرات شما بزرگواران هستم
التماس دعا
سلام
خوشحال میشم به وبلاگ من سربزنید
و اگر چیز بدرد بخوری توش دیدن که ارزش نظر دادن داشت نظرتون رو بهم بگین
یا حق
دوست بزرگوار سلام علیکم.وب خوب و پرمحتوایی دارید.امیدوارم همیشه موفق باشید.آپم و منتظر حضور گرم شما.التماس دعا
سلام اگر مایل به تبادل لینک هستی من رو با نام دانلود فارس لینک کن
من بازم به شما سر میزنم
سلام
هم برای 9 دی "بصیرت" رو نوشتم.
هم یه خط روضه. تشریف بیارین.
شهادت حضرت رقیه (س) پیشاپیش تسلیت باد.
دوستان کلیپ کوتاه آماده کردم خیلی زیباست حتما دانلود کنید.
........همنوا با استاد عزیز ......
......
سلام
دلمون واسه قلمت تنگ شده بود برادر
بسیار پست جالبی نوشتید. نیاز روز.
آره این بیخردی هست که گمان کنیم بدحجابی خیابانها و حتی ادارات دولتی اتفاقی هست. بلکه کاملا برنامه ریزی شده و میل فجورطلبانه ی هوسهای انسانی تشدید کننده ی اون.
اما در مقابل آیا همه ی کسانی که باید با این مقوله مبارزه کنند اصلا؛ برنامه ی مدونی دارند؟ و مهمتر از اون بر فرض اینکه در مرحله ی تشخیص راه حل اشتباه نکرده باشند ضمانت اجرایی مصوباتشون چیه؟
مگه از اول انقلاب تا حالا کم مصوبه داشتیم. تا عوامل اجرایی این قضیه دغدغه ی رفع بدحجابی رو نداشته باشن وضعیت همینه اما اگه هر کدوم از ما (بنابر روابطمون مثل حوزه ی فردی و حوزه ی اجتماعی : خانواده ُیا محل کار ... بویژه محل کار از حیث پست مدیریتی) دغدغه ی این عمل رو داشته باشیم به خودی خود تاثیر میذاریم چه برسه که این دغدغه عامل محرک عمل هست و یقین بعد از عمل (عمل صحیح) در حوزه ی ارتباطی خودمون شاهد تفاوت هم خواهیم بود.
منتها برای کسانی که در حوزه ی فردی میخوان عمل کنن باید بدونن امر بمعروف و نهی از منکر یک مساله ی تربیتی هم هست و لذا اولین پارامتر مهمش اینه که طرف نسبت به شما اعتماد داشته باشه. اونوقت یا راحت قبول می کنه یا لااقل پرخاش نمی کنه....اما اگه مصداق لم تقولون مالا تفعلون باشیم اونوقت نتیجه ی عکس در انتظار هست.
علیک السلام
مرسی از لطفتون دوست گرامی به علت درگیری ما و دوستان و نزدیکیه فصل امتحانات وبلاگ دیر به روز خواهد شد امیدوارم همیشه شاهد حضور گرمتان باشیم و از مطلب زیبا و ارزشمندتان استفاده نماییم
با درود و احترام
تائید می کنید تبادل لینک کنیم ؟
خواهشی که از شما دارم اینه که لینک منو در تارنمای خودتون درج کنید و اطلاع بدید شما را با عنوان مورد نظرتون لینک کنم
اطلاعات :
---لینک------------
عنوان : سارا
توضیحات : شناخت سارا ، جستجو "سارا امیدوار"در گوگل
آدرس: http://www.saraomidvar.blogfa.com
----------------------------------------------------------
سپاسگزارم - التماس دعا
یا حسین شهید (ع)