با پیشرفت دانش ، معلوم شده است که
درباره هیچ یک از پدیده هاى جهان نمى توان تعریف کاملى ارائه داد. تعریف
باید جامع و مانع باشد؛ یعنى همه موارد خودى را دربرگیرد و همه موارد
بیگانه را بیرون کند. در گذشته تصور مى شد ارائه تعریف جامع و مانع امکان
دارد، اما اکنون روشن شده است که هیچ تعریفى جامع و مانع نیست و تعریفها
برخى از جوانب موضوعات را نشان مى دهند.
بعضى موضوعات آسانتر و بعضى دشوارتر تعریف مى شوند. یکى از موضوعاتى که به
سختى تعریف مى شوند، دین است . علت این امر تنوع بسیار زیاد ادیان در جوامع
بشرى است . دانشمندان براى پیدا کردن یک یا چند وجه اشتراک در تعریف ادیان
کوشیده اند، ولى کارشان به جایى نرسیده است . این امر موجب شده است که
تعریفهاى بى شمارى براى دین ارائه شود که هیچ کدام از آنها جامع و مانع
نیست . برخى گفته اند دین به معناى اعتقاد به یک امر قدسى است و برخى آن را
ایمان به موجودات روحانى دانسته اند. گروهى دیگر گفته اند دین عبارت است
از ایمان به یک یا چند نیروى فوق بشرى که شایسته اطاعت و عبادت هستند.
مذهب در گذشته به مکتبهاى فکرى درون یک دین مانند مذاهب چهارگانه یا
پنجگانه فقه اسلامى اطلاق مى شد. در مغرب زمین ، واژه Religion به معناى
مکتبهاى درون یک دین و به معناى خود دین به کار مى رود و حدود نیم قرن است
که متجددان کشور ما تحت تاءثیر این موضوع ، کلمه مذهب را به هر معنا
استعمال مى کنند.
در این نوشته واژه دین و ادیان در مورد همه آیینها، اعم از صحیح ، منسوخ ،
محرف و جعلى به کار مى رود، همان طور که خداى متعال به کافران فرموده است :
لکم دینکم ولى دین کافرون
ملت در لغت به معناى روش و آیین است و اصطلاحا به مجموعه ادیان توحیدى
اطلاق مى شود. در علم کلام اسلامى به پیروان ادیان توحیدى ملیین مى گویند و
هر گاهم یکى از اهل کتاب مسلمان شود؛ سپس از اسلام برگردد، مرتد ملى
نامیده مى شود. همچنین علماى اسلام واژه ملت را اختصاصا براى اسلام به کار
مى برند. حدود یک قرن است که کلمه ملت در زبان فارسى به معناى توده مردم
استعمال مى شود و این کاربرد احتمالا از کشور ترکیه به ایران سرایت کرده
است .
شریعت معمولا به معناى احکام و قوانین آسمانى است و گاهى به معناى دین به کار مى رود.
گردآور: قفسه
نام کتاب : آشنایى با ادیان بزرگ