مذهب تشیع این
مذهب برگرفته از مشى على علیه
السلام و خاندان اوست .
مذهب تشیع به تدریج به فرق گوناگونى چون
اسماعیلیه ،
زیدیه
و
اثنى عشرى (Twelvers) تقسیم شد. مبناى این تقسیم بندى مشروعیت و مقبولیت عالمان
دینى یا امامان نزد پیروان این فرق بود. بزرگترین گروه این
مذهب ، شیعه دوازده
امامى که بر ایران معاصر حکومت دارد، معتقد است که دوازدهمین امام شیعه در سال 873
میلادى از نظر غایب و پیش از خاتمه تاریخ (آخرالزمان)، با نام مهدى (عج) براى
گسترش عدل و داد ظهور خواهد یافت. شیعیان در طول تاریخ اسلامى و در دوران حکومت
سلسله بنى امیه و بنى عباس که سنى و مخالف سرسخت شیعه بودند، آزار و اذیت هاى
بسیارى را متحمل شدند. در نتیجه ، شیعیان که در جوامع اسلامى آن دوران در اقلیت بسر
مى بردند، مجبور به ترک خانه و کاشانه خویش و عزیمت به مناطق دور افتاده (براى
ایمنى یافتن از این مصائب ) و مخفى کردن ایمان و
مذهب خود (تقیه ) بودند. روحانى
شیعى مستقل تر از روحانى سنى است و همچنین در روحانیت شیعى ، سازمان یافتگى و سلسله
مراتب علمى - معنوى بیشترى به چشم مى خورد.
مذهب تسنن پیروان
مذهب تسنن (یا اسلام خلافتى ) معتقد به پیروى از سنت پیامبر
اسلام صلى الله علیه و آله و چهار خلیفه پس از او، به ترتیب ابوبکر، عمر، عثمان و
على علیه السلام هستند. در
مذهب تسنن چهار فرقه وجود دارد که این تعداد ناشى از
قرائت هاى متفاوت علماى اهل تسنن از قرآن است . این چهار فرقه عبارتند از:
حنفى ،
شافعى ،
حنبلى و
مالکى . در تعالیم مذهب تسنن چنین است که رهبرى جامعه اسلامى باید
در اختیار خلیفه باشد.
خلیفه شخصیتى است سیاسى و در عین حال مذهبى ، اما عمر چندانى
از ظهور اسلام نگذاشته بود که قدرت حاکمیت ، در قبضه سلاطین و سلسله پادشاهى ظالم
افتاد. اسلام سنى از همان دوران قرون وسطى به بعد جانب حکومت و نظام حاکم را گرفت
که مصداق آن این نکته است که در
مذهب تسنن ، مادامى که حاکم شریعت (ظاهرى ) اسلام
را اجرا مى کرد، شورش علیه او هر چند که ظالم و جبار بود، مردود شمرده مى
شد.
نکات اصلى
اسلام همواره در خاورمیانه نیروى
فرهنگى عظیمى بوده است . با هویدا شدن بى لیاقتى دولتها و کشورهاى سوسیالیست و ضد
مذهب در این منطقه ، زمان آن فرا رسیده بود که قلب تپنده فرهنگ و سیاست
گردد.
پیدایش نو اندیشهایى در زمینه فقه شیعه و سنى ، آغازگر موج گسترده اى از
احیا طلبى هاى اسلامى گشت که در دهه 1970 خاورمیانه را در بر گرفت . از اهداف اصلى
این جنبشها و حرکتهاى اصلاح طلبانه ، حاکم سازى نظام اسلامى در قالب ایجاد یک کشور
اسلامى و اجراى شریعت اسلامى در آن بود.
انقلاب اسلامى ایران در سال 79- 1978،
الگوى طرفداران احیاى اسلام شد.
جردن؟