
ناصر
پورپیرار؛ ناصر بناکننده یا عبدالناصر بنی کنعان نویسنده عرب ایرانی عضو حزب
توده پیش از انقلاب اسلامی، موسس نشر کارنگ، شریک انتشارات نیل و موسس انتشارات
آلفا است و کتابهای خود را از این طریق منتشر کردهاست. وی منکر وجود بخش اعظم
تاریخ ایران و منکر وجود بسیاری از شخصیتهای مستند تاریخی است. بخشی از
انتقادات او به تاریخنگاری کنونی ایران در وب گاه ناریا گردآوری شده است.
نظریات پورپیرار
ادعاهای پورپیرار نسبت به تاریخنگاری کنونی ایران از پرداختن به واقعه پوریم
که در کتاب استر یهودیان بدان اشاره شده است شروع میشود. وی ادعا میکند که پس
از پوریم، سرزمین ایران تهی از سکنه میشود. وی مدعی است که این نسل کشی
یهودیان پس از پایان پوریم، موجب پیدایش دوران طولانی بیش از ۲۰۰۰ هزار ساله
سکوت تمدنی و تولیدی در ایران (و ۱۲۰۰ ساله در سراسر منطقهٔ خاور میانه)
میشود. پورپیرار ادعا نموده که از تا قرون اولیه اسلامی هیچ آثار قانع کننده
ای از نشانه وجود حیاتی متمدن در سرزمین ایران یافت نشده است.
وی معتقد است که ابنیه کنونی موسوم به پاسارگاد تنها در چند دهه اخیر ساخته شده
است.
به ادعای وی هر آنچه را که به اشکانیان نسبت میدهند یا مربوط به دولت تبعیدی
کوچک یونان کهن است یا جعل جدید است. او فردوسی و شاهنامه همچنین حافظ و دیوان
حافظ را «جعلی» مینامند و منکر امامت علی است. وی در یکی از کتابهایش مدعی
شدهاست که محمد، علی را به جانشینی انتخاب نکرده و این از حکمت پیامبر
بودهاست.
یکی از مهمترین ویژگیهای نوشتاری ناصر پورپیرار وجود تناقضهای آشکار و عدم
همخوانی نوشتار وی با اسناد و منابع تاریخی است.از آنجاییکه وی فاقد هرگونه
مدرک دانشگاهی و آشنایی تخصصی با منابع تاریخی و باستانی است، بروز چنین
تناقضهایی در نوشتار وی چندان دور از انتظار نیست.
یکی از
مهمترین ویژگیهای نوشتاری ناصر پورپیرار وجود تناقضهای آشکار و عدم
همخوانی نوشتار وی با اسناد و منابع تاریخی است.از آنجاییکه وی فاقد
هرگونه مدرک دانشگاهی و آشنایی تخصصی با منابع تاریخی و باستانی است،
بروز چنین تناقضهایی در نوشتار وی چندان دور از انتظار نیست. |
به عنوان نمونه وی در کتاب برآمدن اسلام، بخش دوم: بررسی اسناد ص ۲۶۹، مدعی
میشود که «توطئه مشترک یهود و کلیسا و زمینداران عرب حریص خراسان و
'بقایای ساسانیان'» باعث فروپاشی بنی امیه شده است؛ و مدتی بعد، ادعا
میکند که اصلا ساسانیان وجود خارجی نداشتهاند! در جایی مدعی است که منظور
آیه ۱۰۳ سوره نحل، سلمان فارسی است و در جایی دیگر وجود سلمان فارسی را
منکر شده و آن را ساخته یهود میداند! در جایی اسکندر مقدونی را به خاطر بر
انداختن پادشاهی هخامنشیان میستاید و در جای دیگر منکر بروز جنگ بین
هخامنشیان و اسکندر مقدونی شده و مدعی است که یهودیان داستان این جنگ را
ساختهاند تا پوریم پنهان بماند و کسی نفهمد که ایران خالی از سکنه بوده
است! از این نمونه، در نوشتار او بسیار است.

محمد تقی عطایی و علی اکبر وحدتی دو تن از منتقدین وی، معتقدند ادعای
پورپیرار مبنی بر موهوم خواندن هویت تاریخی ایران و نسبت دادن آن به جعل و
تحریف یهودیان، از مباحث دیرینه تبلیغات پان عربی است.
داریوش احمدی (کیانی) یکی از نویسندگان در زمینه باستانشناسی است که به
نقد نظریات پورپیرار پرداخته و علاوه بر انتشار آنها در وبنوشت شخصی خود
(فرهنگ ایران باستان)، جامع نقدهایش را در کتاب «هزارههای پرشکوه» منتشر
کردهاست.
هوشنگ صادقی دیگر نویسنده توانایی است که تناقضها و غلطهای فاحش علمی
پورپیرار را به شکلی بسیار گویا و قابل فهم برای تمامی افراد، در کتاب
کوروش و بابل منتشر کردهاست. وی در این کتاب بخشهای مختلف کتابهای
پورپیرار را در کنار هم گذاشته و موارد تناقض آنها با همدیگر و با منابع
علمی معتبر را به خوانندگان نشان دادهاست.
در این بین، علیرضا افشاری، نویسندهای است که اگر چه خود یکی از منتقدان
پورپیرار است، ولی تلاش نمودهاست نقدهای دیگران را نیز در کتاب «نقدهایی
بر آرای ناصر پورپیرار، آشتی با تاریخ» جمع آوری و منتشر نماید.
امیر نعمتی لیمایی یکی دیگر از تاریخنگارانی است که به نقد آرای پورپیرار
پرداختهاست. او به همراه داریوش احمدی در سال ۱۳۸۳ کتابی با نام ۱۲ قرن
شکوه منتشر کرد و در آن به نقد دیدگاههای پورپیرار پرداخت. امیر نعمتی
لیمایی در تارنگار خویش، سرزمین جاوید، نیز طی سلسله مقالاتی با عنوان،
تاملی بر بنیان تاریخ نوشتههای ناصر پورپیرار، به نقد و بررسی ارای
پورپیرار به ویژه در مورد روزگاران اسلامی پرداخت .
محمد رضا ترکی از معدود افرادی است که به نقد نظرات پورپیرار در مورد تاریخ
پس از اسلام ایران پرداختهاست. وی به نقد نظر پورپیرار در خصوص جعلی
دانستن سلمان فارسی پرداخته و با بهره گیری از مطالب نوشته شده توسط
پورپیرار به تناقضهای نوشتاری وی پرداختهاست.
منبع:
---------------
گردآور:
http://ghafase.blogsky.com
این کودوم احمقیه دیگه
سلام
وبلاگ بنده را با نام جن و علوم غریبه لینک کنید و به بنده خبر دهید با چه نامی شما را لینک کنم
با تشکر
خدانگهدار
jinian.blogfa.com
سلام مریم جان
از دعوتت ممنونم. ایستادگیتان برقرار...
خوشحال میشم باهم همکاری کنیم
ماهم همینطور آقا فاضل
اخیراً آقاناصر منکر وجود کمالالملک، امیر کبیر و حتی نهضت مشروطه شدهاست
به اسم قفسه لینک شدی خانومی
مرسی خوبه
سلاممممممممممممم

خوبی؟
مرسی بهم سر زدی با کمال میل میپذیرم فقط بگو با چه اسمی بلینکمت؟
منتظرم
مرسی شقایق خانوم که اومدین دوسته من
معمولا یکی دوماه رفت آمد مجازی دارم بعد تبادل ولی باشه با شوما بدم نمیاد