و العجز افه، و الصبر شجاعه، و الزهد ثروه، و الورع جنه، و نعم القرین الرضا.-ح /4ناتوانى آفت است و بردبارى شجاعت، پرهیز کارى و پارسایى توانگرى است و خرسندى به رویدادها یار و همراهى است با ارزش.انسانى که گرفتار ضعفهاى روحى و اخلاقى باشد، همیشه با یک خطر این است که: در برابر مسائل مختلف و پیش آمدهاى گوناگون، قدرت ایستادگى نخواهد داشت، و دچار سستى و لغزش خواهد شد و از راه راست، انحراف پیدا خواهد کرد. از این رو است که در تعالیم اسلامى، همیشه تکیه بر این است که انسان، قبل از هرچیز، ضعفهاى روحى و اخلاقى را از خود دور کند، و قدرت درونى لازم براى ایستادگى در برابر مسائل مختلف را به دست آورد و در حفظ و تقویت آن بکوشد.
امام علیهالسلام نیز، در این کلام، از این گونه جنبههاى مثبت و منفى سخن مىگوید و انسان را با عیب و ضعفها، و ارزش قدرتهاى روحى و اخلاقى آشنا مىسازد.
بر اساس فرمایش امام (ع)، ضعف و ناتوانى، بزرگترین آفت و دشمن زندگى انسان است. زیرا انسان ضعف، زود فریب میخورد، زود به لغزش دچار مىشود، و زود از راه راست منحرف مىگردد. یک انسان ضعف، ممکن است در برابر چند کلمه فریبنده، از راه بدر شود. ممکن است با هر تهدید پوچى دچار وحشت شود، یا اگر پول و مقامى به پیشنهاد کنند، در برابر آن تاب مقاومت از دست برهد، و حاظر به انجام هر کار نادرستى بشود.
افراد بسیارى بودهاند که سالها از عمر خود را در راه عبادت و انجام وظایف شرعى و دینى گذراندهاند. ولى بخاطر همین ضعف، ناگهان از راه بدر رفته و حاصل تمام عمر خود را چند لحظه بر باد دادهاند و چیزى جز رسوایى و بد نامى بدست نیاوردهاند. این است که ضعف و ناتوانى از بزرگترین آفتهاى زندگى و از خطر نازکترین دشمنان انسان است.اما در برابر این عجز و ناتوانى، صفتهاى نیکوى روحى و اخلاقى قرار دارد، که تعدادى از آنها را، امام (ع) در همین کلام پر معنى، بر شمرده است.
یکى از این صفات، صبر و بردبارى است، که عالىترین جلوههاى شجاعت انسان بشمار مىرود. شجاع، آن کسى نیست که در برابر هر مسئلهیى به خشم مىآید و عجولانه دست به اقدامات حساب نشده مىزند. چون بسیار دیده شده که چنین افرادى، صدها گرفتارى براى خود، و هزاران مشکل براى دیگران ایجاد کردهاند. بلکه آن کسى براستى شجاعت دارد که در برابر مسائل و مشکلات بردبار باشد و با صبر و حوصله، درباره آن فکر کند و همیشه، بجاى سریعترین راه حل، در جست و جوى بهترین راه حلها باشد.
صفت دیگر، پارسایى و پرهیز کارى است، که براى انسان، بهترین ثروتها و بالاترین توانگریها به شمار مىآید. انسان پارسا و پرهیز کار، در وجود خود، آنقدر ارزشهاى روحى و معنوى ذخیره مىکند، که دیگر به مال و ثروت دنیا چشم نمىدوزد. و همین بىنیازى از مال دنیا، او را از بزرگترین ثروتمندان و توانگران، ثروتمندتر مىسازد.
خرسندى به رویدادهاى نیز از صفات ارزنده انسان است. اصولا یک مسلمان مؤمن، از آنچه با اراده و قدرت خداوند، در زندگىاش رخ دهد، هرگز اظهار نارضایى نمىکند. یعنى به هر پیشامدى که خداوند برایش مقدر کرده باشد راضى و خرسند است و همین رضایت و خرسندى، باعث مىشود که از پیش آمدهاى گوناگون، دچار رنج و عذاب نشود. چنین کسى اگر ببیند که دیگران به قدرت و مقام رسیدهاند و مال و ثروت بدست آوردهاند. و او از آنها بىنصیب مانده است، هرگز حسادت نمىورزد و غم و غصه به دل راه نمى دهد. زیرا صفت خرسندى و رضایتى که در او وجود دارد، مانند نعمتى با ارزش، همیشه همراه اوست و مانند دوستى مهربان و دلسوز، همیشه او را از دچار شدن به اینگونه رنج و عذابها، باز مىدارد.