قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه
قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه

قصه جنگ خندق

شایسته است خلاصه گزارش جنگ خندق را از مغازى واقدى و ابن اسحاق بیان کنیم . آن دو چنین گفته اند: عمرو بن عبدود که در جنگ بدر همراه قریش شرکت کرده و زخمى شده بود و او از مـعـرکـه بـیـرون کـشـیـده بودند، در جنگ احد شرکت نکرد. او در جنگ خندق شرکت و در حـالى کـه شـمـشـیـر خـود کـشـیده و به خود نشان زده بود و به دلبرى و نیروى خود مى بـالیـد، بـیـرون آمـد.

ضـرار بـن خـطـاب فـهـرى و عـکـرمـه بـن ابـى جهل و هبیره بن ابى وهب و نوفل بن عبدالله بن مغیره که همگى از خاندان مخزوم بودند، او را هـمـراهـى مـى کردند. آنان سوار بر اسبهاى خویش بر کنار خندق به این سو و آن سو حـرکـت مـى کـردنـد.   ادامه مطلب ...

دانلود کتاب یکصد موضوع پانصد داستان

دانلود کتاب یکصد موضوع پانصد داستان با حجم 442 KB برای موبایل


این کتاب شامل یکصد موضوع مثل صبر ،توکل، رضا، و.......میباشد

که در هر موضوع داستان های واقعی مربوط به دوران ائمه .....


دانلود فایل جاوا



مشاهداتی از عالم برزخ قبر در احادیث

 عبدالله بن سنان می گوید : از امام صادق ( ع ) درباره حوض کوثر سوال کردم ، حضرت فرمودند :

این حوض ( اگر بخواهی با مقیاس دنیایی بپیمایی ) طولش بین " بصری " و " صنعا " است.آیا میل داری که آن را ببینی ؟ عرض کردم : چرا ، قربانت گردم  فرمود : دستم را بگیر و با هم به پش شهر ( مدینه ) برویم سپس با پایشان بر زمین ضربه زدند و ناگهان نهری که جریان داشت و ساحلش غیر قابل درک بود ، مشاهده کردم ، در جایی که ایستاده بودم شبیه جزیره بود ، من و حضرتش بر آن ایستاده بودیم و به نهر که از یک طرفش آبی سفید به سفیدی برف و از جانب دیگرش شیری به سفیدی برف و در وسط نهر شرابی سرختر از یاقوت ، نظاره می کردم و ( براستی ) چیزی بهتر و زیباتر از این شراب که در بین شیر و آب جریان داشت ندیدم ، به حضرت عرض کردم : فدایت شوم اینها از کجا خارج می شوند ( سرچشمه این نهرها کجاست ) ؟ و در کجا جاری می شوند ؟ فرمود : این چشمه هایی که خداوند نامشان را درکتابش برده است در بهشت است .چشمه ای از آب و چشمه ای از شیر و چشمه ای از شراب در این نهر جاری است و سواحلی رامشاهده کردم ، بر آنها درختانی است که در آنها حورالعین مستقر است و چیزی زیباتر از آنها نیافتم در حالی که در دستهایشان ظروفی بود که به زیبایی آنها در دنیا ندیده بودم .

  ادامه مطلب ...

دلایل قرآنی برای اثبات وجود عالم برزخ

و لاتقولوا لمن یقتل فی سبیل الله اموات بل احیاء و لکن لا تشعرون .
 نگوئید که کسانی که در راه خداوند کشته شده اند مرده اند ، بلکه زنده اند و لکن شما خبر ندارید . اگر گفته شود که مقصود از حیات ، حیات قیامت است ، پاسخ این است که چه ضرورتی داشت که قرآن کریم مخاطبین خود را به عدم شناخت و درک چنین حیاتی ( که فعلا جریان ندارد ) محکوم نماید ؟
 و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون فرحین بما اتیهم الله من فضله و یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم من خلفهم الا خوف علیهم و لا هم یحزنون یستبشرون بنعمه من الله و فضل و ان لا یضیع اجر المومنین . مپندار کسانی که در راه خداوند کشته شده اند مرده اند ، بلکه زنده اند و نزد پروردکارشان روزی می خورند .
 
ادامه مطلب ...

الله نام اصلی خداوند به گواه تاریخ

الله نام اصلی خداوند است.آیا میدانید که آرامی ها که از اقوام باستانی بودند خداوند را Elaw یا Ilah می نامیدند.

پاسخ بسیار ساده است: "Elaw"، یا "ilah" در هر دو زبان آرامی و عربی از کلمه "الله" مشتق شده است.


"بگو:  خدا یکتاست خدای که ازهمه  بینیاز است وهمه به او نیازمنداند که نه زاده شده و نه  زایده میشود


جهنم مظهر قهر و غضب الهی

پس همانطور که بهشت مخلوق خداوند است . جهنم هم مخلوق اوست . و این برداشت همان برداشت ناب توحیدی است که نقطه مقابل برداشت شرک آلود محسوب است که آفرینش شر را به اهریمن و آفرینش خیر را به اهورا مزدا نسبت می دهد . نکته مهمی که درباره آفرینش بهشت و جهنم باید خاطر نشان کرد این است که : آفرینش بهشت ، اصل است و آفرینش جهنم فرع . اولی ذاتی است و دومی ، عارضی ، زیرا اساس آفرینش وجود مطلق است و از وجود مطلق جز خیر سر نمی زند و شر هم از خیر سرچشمه نمی گیرد . شر آنجا تولید می شود که خیر حضور ندارد . به عبارت روشن تر ، خیر وجودی است و شر عدمی . مقصود از عدمی بودن شر ، این نیست که شر مطلقا وجود ندارد ، وجود دارد اما وجودش ناشی از عدم الخیر است . آنجا که باید خیر باشد ، اما بنابر عللی حضور ندارد ، حالت و وضعیتی بوجود می آید که " شر " نامیده می شود . به عنوان مثال ، " علم " کمال است و وجود ، و لذا منشا خیر است . اما جهل ( نبود علم ) نقص است و عدم ( عدم العلم ) ، و لذا منشا بسیاری از حرکات و رفتارهای نابهجار و مخرب می شود . 
ادامه مطلب ...

نام ها و صفات جهنم

(( النار )) : و قالوا لن تمسنا النار الا ایاما معدوده ( بقره 8. ) و ( یهود گفتند : آتش جهنم جز روزهای معدودی به ما نخواهد رسید .


(( اشد العذاب )) : و یوم القیامه یردون الی اشد العذاب و ما الله بغافل عما تعملون . ( بقره ، 85 ) و در روز قیامت ( قوم فرعون ) به شدیدترین عذاب گرفتار خواهند شد و خداوند از آنچه می کنید ، غافل نیست .


(( عذاب مهین )) : و للکافرین عذاب مهین . ( بقره ، 9. ) و برای کافرین عذاب خوار کننده ای فراهم شده است .


(( عذاب الیم )) : و للکافرین عذاب الیم ( بقره ، 1.4 ) و برای کافران عذاب دردناکی فراهم شده است .


(( عذاب عظیم )) : و لهم فی الاخره عذاب عظیم . ( بقره ، 114 ) و برای آنها ( کافران ) عذاب بزرگی فراهم شده است .


(( عذاب النار )) : و من کفر فامتعه قلیلا ثم اضطره الی عذاب النار و بئس المصیر . ( بقره ، 126 ) . و کسی که کافر شود مقدار ناچیزی او را ( در دنیا ) بهره مند می سازیم آنگاه او را به عذاب آتش دچار می کنیم و آنجا بد جایگاهی است .  
ادامه مطلب ...

نمونه های قرآنی در توصیف بهشتیان درسوره الدهر

ان الابرار یشربون من کاس کان مزاجها کافورا عینا یشرب بها عباد الله یفجرونها تفجیرا ... 89 و نکوکاران عالم ( که مصداق اعلایشان ائمه معصومین ( س ) هستند ) در بهشت از شرابی نوشند که طبعش در لطف و رنگ و بوی ، کافور است . از چشمه گوارایی که از آن بندگان خاص خدا می نوشند که به اختیارشان هر کجا خواهند جاری می شود . زیرا آن بندگان نیکو به عهد و نذر خود وفا می کنند و از قهر خدا در روزی که شر و سختیش همه اهل محشر را فرا می گیرد ، می ترسند .
 و هم بر دوستی خدا به فقیر و اسیر و یتیم طعام می دهند . و گویند ما فقط برای رضای خدا به شما طعام می دهیم و از شما هی‍ پاداش و سپاسی هم نمی طلبیم . ما از قهر پروردگار خود ، به روزی که از رنج و سختی آن رخسار خلق درهم و غمگین است ، می ترسم . و خداوند هم آنها را از شر و آفت آن روز ، محفوظ داشت و به آنها روی خندان و دل شادمان عطا فرمود . و پاداش آن صبر کامل ( بر ایثار ) شان ، باغ بهشت و لباس حریر مرحمت فرمود . که در آن بهشت بر تخت های ( عزت ) تکیه زنند و در آنجا نه آفتابی ( سوزان ) بینند و نه سرمای زمهریر ( آزار دهنده ) و سایه درختان بهشتی بر سر آنها و میوه هایش در دسترش و در اختیار آنهاست . ( و ساقیان زیبای حور و غلمان ) با جامهای سیمین و کوزه های بلورین بر آنها دور زنند . که آن بلورین کوزه ها به رنگ نقره خام و به اندازه و تناسب اهلش مقدر گردیده است . و آنجا شرابی که طبعش ( چون ) زنجبیل گرم و عطرآگین است ، به آنها بنوشانند . و آنجا ( 89 - دهر . 5 - 22 . )


چشمه ای است که سلسبیلش نامند . و دور آن بهشتیان نوجوانانی که تا ابد نوجوان و خوش سیما هستند به خدمت می گردند که اگر بر آنها بنگری گمان بری که لولو منثورند . و چون آن جایگاه نیکو را مشاهده کنی ، عالمی پر نعمت و کشوری بی نهایت بزرگ خواهی یافت . بر دوش و بالای بهشتیان ، لباس های لطیف و دیبای سبز و سطبر است و بر دستهاشان دستنبد نقره فام . خدایشان ، شرابی پاک و گوارا بنوشاند . این بهشت بدین نعمت و عظمت به حقیقت ، پاداش شماست وسعیتان مشکور و مقبول است .

نمونه های قرآنی در توصیف بهشتیان درسوره الواقعه

و کنتم ازواجا ثلاثه فاصحاب المیمنه ما اصحاب المیمنه ... 88 ( در قیامت ) شما خلایق به سه دسته مختلف می شوید . گروهی راستان . که اصحاب یمین باشند که چقدر حالشان ( در بهشت ابد ) نیکوست . و گروهی ناراستان که اصحاب شومی و شقاوتند که چقدر روزگارشان ( در دوزخ ) سخت است .
 ( وطایفه سوم ) آنانکه در ایمان از همه پیشی جستند ( و در اطاعت خدا و رسول ) مقام تقدم یافتند . آنها به حقیقت مقربان درگاهند . آنها در بهشت پر نعمت جاودانی متنعمند . آنها جمعی بسیار از امم پیشینیان هستند . وعده قلیلی از متاخرین یعنی ( امت محمد ( ص ) در آخرالزمان اند ) . آنان در بهشت بر سریرهای زربفت مرصع تکیه زنند همه با دوستان و یاران رو به روی یکدیگر بر آن سریرها می نشینند . و پسرانی که حسن جوانیشان ابدی است گرد آنها به خدمت می گردند . با کوزه های ( بلورین ) و مشروبه های ( زرین ) و جامهای پر از شراب ناب ( بر آنان دور می زنند ) . نه هرگز درد سری باشد و نه سستی عقل و رنج خمار ،کشند . و میوه خوش از آنچه که برگزینند . و گوشت مرغان از هر غذا که مایل باشند . و زنان سیه چشم زیبا . که در نظافت چون در لولو مکنون بر آنها مهیاست . این نعمتهای الهی پاداش اعمال آن بهشتیان است . نه آنجا هی‍چ حرف لغو و بیهوده شنوند و نه به یکدیگر ( 88 - واقعه ، 7 - 4. . )

خرده گیری و گناهی بر بندند . و جز سلام و تحیت و احترام ، بهم نگویند و نشنوند . و راستان و اصحاب یمین ، چه خوش روزگارند اصحاب یمین . در سایه درختان سدر پر میوه بی خار . و درختان پر برگ سایه دار . در سایه بلند درختان . و در اطراف نهر آبهای زلال . و میوه های بسیار . که هی‍ وقت منقطع نشوند و هیچکس بهشتیان را از آن میوه ها منع نکند . و فرشهای پر بها ( یا زنان زیبا ) . که ما آنها را در کمال حسن بیافریده ایم . و همیشه آن زنان را باکره گردانیده ایم . ( زنانی که ) شوهر دوست و باهم هم سن و سالند . ( این نعمتهای بهشتی ) مخصوص اصحاب یمین است . که جمعی از پیشینیان . و جمعی از امت رسول آخر زمان هستند .

نمونه های قرآنی در توصیف بهشتیان درسوره الرحمن

و لمن خاف مقام ربه جنتان فبای آلاء ربکما تکذبان ... 87 و هر که از مقام قهر و کبریایی خدا بترسد او را دو باغ بهشت خواهد بود . ای جن و انس کدامین نعمتهای خدا را تکذیب می کنید ؟ و در آن دو بهشت انواع میوه ها و نعمتهاست . پس ای جن و انس کدامین نعمتهای خدا را تکذیب می کنید ؟ در آن دو بهشت دو چشمه آب ( تنسیم و سلسبیل ) روان است . پس ای جن و انس کدامین نعمتهای خدا را انکار می کنید ؟ در آن دو بهشت از هر میوه ای دو نوع است ( معروف و غیر معروف ) . پس ای جن و انس کدامین نعمتهای خدا را انکار می کنید ؟ در حالی که بهشتیان بر بسترهایی که حرر و استبرق آستر آنهاست ( در کمال عزت ) تکیه زده اند . و میوه درختانش در همان تکیه گاه در دسترس آنهاست . پس ای جن و انس کدامین نعمتهای خدایتان را تکذیب می کنید ؟ در آن بهشتها زنان زیباروی با حیایی است ( که به چشم پرناز ) جز به شوهر خود ننگرند و دست هیچکس پیش از آنها بدان زنان نرسیده است . پس ای جن و انس کدامیک از نعمتهای خداوند را تکذیب می کنید ؟ آن زنان حوری ( در صفا و لطافت ) گویی یاقوت و مرجانند . پس ای جن و انس کدامین نعمتهای خدایتان را تکذیب می کنید ؟ آیا پاداش نیکویی و احسان جز نکویی و احسان است ؟ پس ای جن و انس کدامین نعمتهای خدایتان را تکذیب می کنید ؟ غیر از آن دو بهشت ، برای متقیان دو بهشت دیگر وجود دارد . پس ای جن و انس کدامین نعمتهای خدایتان را تکذیب می کنید ؟ آن دو بهشت از ( کثرت وفور درختان و سایه ها ) سبز سیه فام است . پس ای جن ( 86 - همان ، ص 157 - 167 . ) ( 87 - الرحمن ، 46 - 78 . )

و انس کدامین نعمتهای خدایتان را تکذیب می کنید ؟ در آن دو بهشت ( دو بهشت دوم ) دو چشمه آب گوارا می جوشد . پس ای جن و انس کدامین نعمتهای خدایتان را تکذیب می کنید ؟ در آن دو بهشت نیز هرگونه میوه و خرما و انار ، بسیار است . پس ای جن و انس کدامین نعمتهای خدایتان را تکذیب می کنید ؟ در تمام این بهشتها نیکو زنان با حسن و جمال بسیارند . پس ای جن و انس کدامین نعمتهای خدایتان را تکذیب می کنید ؟ حورانی که در سراپرده های خود از چشم بیگانگان مستورند . پس ای جن و انس کدامین نعمتهای خدایتان را تکذیب می کنید ؟ که پیش از شوهرانشان دست هی‍ کس بدان زنان نرسیده است . پس ای جن و انس کدامین نعمتهای خدایتان را تکذیب می کنید ؟ در حالی که ( بهشتیان با حورالعین ) بر رفرف سبز و بساط زیبا تکیه زده اند . پس ای جن و انس کدام یک از نعمتهای خدایتان را تکذیب می کنید ؟ بزرگوار و مبارک نام پروردگار توست که خداوند جلال و عزت و احسان و کرامت است .