قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه
قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه

پیچیده‌ترین عملیات هوایی جهان

 فرج‌الله براتپور بدون شک یکی از بزرگترین و سرشناس‌ترین خلبانان تکخال جنگنده اسطوره‌ای فانتوم در دنیا است.این بزرگمرد عرصه نبرد با دشمن، قهرمان بلامنازع عملیات‌های برون مرزی، بمباران و انهدام اهداف بسیار استراتژیک و فوق حفاظت شده عراقی در عمق خاک دشمن را در کارنامه دارد.
طراح عملیات‌ حمله به اچ 3
فرج‌الله براتپور برنامه‌ریز و فرمانده عملیات اچ 3 بوده است. این عملیات در نوع خود بی‌نظیرترین عملیات هوایی به حساب می‌آید.وی همچنین در این عملیات فرمانده گروه سوم بود و در عملیات اچ 3 پایگاه الولید را شجاعانه بمباران کرد.سرتیپ خلبان براتپور، درباره روز عملیات اچ 3 گفته است:
برنامه اجرای ماموریت طوری طراحی شده بود که حمله در زمان تعویض شیفت نیروهای عراقی انجام شود. با توجه به اینکه نمی‌خواستم کسی از این ماموریت بویی ببرد از مدتها قبل به فکر آماده نگه داشتن تعدادی هواپیما برای انجام این عملیات بودم و حتی مهماتی را که از ماموریتهای قبلی باقی مانده بود دستور دادم انبار کنند و بدین صورت روز عملیات تعداد 10 هواپیمای مجهز به بمب آماده عملیات بود. در آن روز حتی دستور دادم تا تمام ارتباطات مخابراتی پایگاه و منازل سازمانی نیز قطع شود. در این مدت سعی می‌کردم تا همه چیز را عادی جلوه دهم. حتی وقتی خلبان ایرج عصاره که از خلبانان خوب پایگاه بود از من مرخصی خواست با او موافقت کردم.


عملیات اچ 3 یکی از بزرگترین عملیات‌های هوایی دنیاست که به نام فانتوم‌ها ثبت شده است. فانتوم‌های ایرانی طی یک عملیات پیچیده و تحسین برانگیز در 4 آوریل 1981 (فروردین 1360) پایگاه هوایی الولید در مجموعه اچ 3 واقع در غرب عراق، در نزدیکی مرز این کشور با اردن را به کلی نابود کردند.
بهرام هشتیار یکی دیگر از طراحان حمله به پایگاه الولید بود.بهرام هشیار کاپیتان تیم آکروجت نیروی هوایی، نخستین هنرآموزگار هواپیمای جنگده اف ۴ می‌باشد. وی پس از طی دوره‌های تکمیلی خلبانی در آمریکا، خلبانان بسیاری را در نیروی هوایی ارتش ایران تربیت کرد.

سرلشکر بهرام هشیار یکی از فرماندهان و طراحان برجسته نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی بود. سرلشگر بهرام هشیار طراح عملیات استراتژیک حمله به پایگاه هوایی الولید (پایگاه‌های هوایی اچ-3) در دورترین منطقه غربی عراق بود و تا آغاز عملیات خیبر در مقام معاونت عملیات نیروی هوایی ارتش قرار داشت.
وی طرح حمله به پایگاه هوایی الولید را به صورت محرمانه با شهید جواد فکوری فرمانده وقت نیروی هوایی مطرح کرد که براساس آن 8 فروند فانتوم مسلح، 6 فروند اصلی و ۲ فروند رزرو به پرواز درآیند و برای گمراه کردن دشمن نیز در هنگام ورود فانتوم‌ها به خاک عراق ۲ فروند اف ۵ به کرکوک حمله کنند.
از عملیات اچ ۳ به عنوان یکی از بزرگترین عملیات‌های هوایی دنیا که به نام فانتوم‌ها ثبت شده‌است، یاد می‌شود. این عملیات الهام‌بخش یکی از موفق‌ترین فیلم‌های دفاع مقدس در سینمای ایران نیز بود.

منبع: همشهری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد