قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه
قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه

آسایشگاه خیریه معلولین ذهنی رمضان کاشمر

این آسایشگاه در نیم سال دوم ۱۳۷۹ تاسیس گردید، اما تا پذیرش مددجو هنوز راه زیادی باقی مانده بود. ساختمانی که جهت اسکان مددجویان در نظر گرفته می شد، باید خارج از محدوده خدماتی قرار داشته باشد تا مزاحمتی برای اطرافیان ایجاد ننماید که همین مسئله باعث شد تا زمانی حدود یک سال وقت صرف گردد تا محل مورد نظر فراهم شده و بعد از مناسب سازی و تهیه امکانات و تجهیزات مورد نظر از فروردین ماه سال ۱۳۸۱ پذیرش مددجو آغاز گردید، مددجویان پذیرش شده در سال اول تاسیس ۳۶ نفر بوده که یا بی سرپرست و رها شده بودند یا تحت پوشش بهزستی و کمیته امداد قرار داشتند؛ درحال حاضر این تعداد به ۵۱ نفر رسیده که بصورت شبانه روزی نگهداری می شوند .
آسایشگاه خیریه معلولین ذهنی رمضان کاشمر

صرف نظر از تلاشهایی که جهت تاسیس آسایشگاه انجام شد،بخاطر نو بنیاد بودن آسایشگاه در شهرکوچکی چون کاشمر و عدم آشنایی مردم با فعالیت آن، خارج از محدوده خدماتی قرارگرفتن ساختمان محل اسکان مددجویان ، عدم وجود وسیله نقلیه و….باعث شد تا فعالیت خدمتگزارانی که از بدو پذیرش مددجو با آسایشگاه همکاری داشتند دوچندان گردد. مشکل اصلی در ابتدا استیجاری بودن ساختمان بود که باید ماهیانه هزینه زیادی به این امر اختصاص داده می شد.
غیراستاندارد بودن ساختمان جهت نگهداری معلولین ذهنی تربیت پذیر معضل دیگری بود که باعث می شد ارائه خدمات به  مددجویان را دچار نقصان نماید.ازجمله محدودیت درفراهم کردن کارگاههای آموزشی متناسب با شرائط مددجویان ، نداشتن فضای اختصاصی برای خدمات بهداشتی – پزشکی و….


اینگونه مشکلات باعث شدتا مسؤلین آسایشگاه برای تهیه زمین و ساخت مکان مناسب جهت اسکان مددجویان پیگیریهای لازم را بعمل آورند.از سال ۱۳۸۲، درخواست واگذاری زمین به اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشمر داده شد ، که چون زمین پیشنهادی با کاربری آسایشگاه همخوانی نداشت، مکاتباتی با استانداری انجام گرفت و درخواست تغییر کاربری داده شد که طی این مراحل زمانی حدود سه سال را به خود اختصاص دادکه بالاخره کار اواخر سال ۱۳۸۴ به نتیجه رسید و حدود۵۰۰۰ متر مربع زمین با پرداخت ۵۰%  حق پذیره آن، به آسایشگاه واگذار گردید. بلافاصله بعد از فراهم نمودن زمین ، فعالیت برای ساخت آن آغاز گردید.
در مردادماه ۱۳۸۵ با حضور امام جمعه محترم کاشمر و تعدادی از خیرین و مسؤلین شهرستان کلنگ آن به زمین زده شد و بعداز دیوار چینی اطراف آن که هزینه آن توسط یکی ازخیرین پرداخت شده بود کاراحداث آن از اردیبهشت ۱۳۸۶ آغاز شد.که تاکنون (مهرماه ۱۳۸۹) مراحل تکمیلی ادامه دارد. تا ان شاء ا… به حمایت نیکوکاران که حامیان واقعی ما بودند تا پایان سال جاری ساختمان را تکمیل نموده و ۵۱ مددجویی را که در حال حاضردر آسایشگاه نگهداری می شوند به آنجا منتقل نمائیم.

فعالیت ها
جدای از فعالیتهای روزمره که توسط خدمتگزاران آسایشگاه انجام می گیرد، لازم است جهت آشنایی و جلب کمکهای مردمی تلاشهایی صورت گیرد
در این راستا فعالیتهای انجام شده عبارتنداز
۱- راه اندازی سایت توسط یکی از خیرین.
۲- برگزاری جشنهایی تحت عنوان گلریزان با دعوت از حامیان و مردم جهت شرکت در آن.
۳- برگزاری پایگاههای جمع آوری فطریه در روز عید سعید فطر .
۴- برگزاری پایگاههای صلواتی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی با همکاری خیرین.
۵- ایجاد دفتر مرکزی در خیابان امام – ابتدای امام ۸ جهت دسترسی راحت تر خیرین.
۶-انجام برنامه های تبلیغاتی : دیوارنویسی ، استفاده از بیلبوردهای سطح شهر،  ارائه گزارش از طریق نشریات محلی و کثیرالانتشار.
۶- برگزاری مراسم مخلتف از جمله دعای کمیل و ندبه ، برنامه افطاری و جشن با کمک حامیان .
۷- ایجاد گروهی تحت عنوان بانوان نیکوکارکه فعالیتهای مختلفی چون دوخت البسه ، اصلاح و کوتاه نمودن موهای مددجویان و….
۸- برگزاری نمایشگاه همت عالی با کمک بانوان نیکوکار.
۹- ایجاد کمیته فروش که اجناس مستعمل و مازاد ادارات ،منازل و… که به آسایشگاه اهدا می گردد جمع آوری شده و عواید حاصل از فروش آنها صرف امورجاری مددجویان    می گردد.
۱۰-چاپ بولتن تصویری مربوط به فعالیتهای آسایشگاه که هزینه آنرا یکی خیرین تامین می نماید.
در شرائط کنونی که که مراحل پایانی احداث ساختمان جدید آسایشگاه طی می شود.اولویت اول تامین هزینه تاسیسات و تجهیزات می باشد.

اهداف آتی
از آنجا که تعداد زیادی مددجوی پشت نوبت وجود دارد که چشم به احداث ساختمان جدید   دوخته اند ، پذیرش و اسکان آنها در اولویت کار آسایشگاه قرار دارد.
مرحله بعدی احداث ساختمانی مجزا برای اسکان سالمندان یا معلولین ذهنی پسر خواهد بود.
ایجاد منابع درآمدمالی ثابت از اهداف دیگری است که با صرف منابع وقفی که به آسایشگاه تعلق می گیرد امکان پذیر خواهد بود.  تحقق این اهداف میسر نخواهد بود مگر با حمایت همه جانبه خیرین و نیکوکاران که حامیان همیشگی آسایشگاه بوده اند.

منابع مالی
آسایشگاه خیریه بوده و برپایه کمکهای نقدی و غیر نقدی نیکوکاران و خیرین بنا شده است.
۱- کمکهای نقدی و غیر نقدی مستقیم که درتمام طول شبانه روز توسط خیرین به آسایشگاه تحویل داده شده و در ازاء آن رسید به آنها تحویل داده می شود.
۲- قبول وقف ، وصیت و رد مظالم ونذور.
۳- دریافت زکات فطریه و کفاره روزه
۴- واریز وجوه نقدی به حسابهای ویژه تمرکز مشارکتهای مردمی
۰۱۰۵۷۰۱۰۳۰۰۰۹ سیبای بانک ملی
۰۱۰۱۱۵۶۹۰۲۰۰۳ سپهر بانک صادرات
۷۲۳۵۷بانک تجارت مرکزی
۱۵۹۶۸۵۶۹۵۷ حساب جام بانک ملت
شماره حساب ارزی ۲۲۵۰۱۳۶ ملی شعبه مشهد ( کد حسابگری ۸۵۰۱ )
۲۶۹۰ جاری صندوق قرض الحسنه حضرت علی اکبر (ع) کاشمر
۳۷۲۰ جاری صندوق قرض الحسنه همت کاشمر
۵-اهداء سهم زکات به آسایشگاه

نیازها
۱- نقدی {جهت تکمیل ساختمان جدید}
۲- مواد غذائی- حبوبات و…
۳- وسیله نقلیه
۴- اتوکلاو
۵- دستگاه هواساز
۶- مواد شوینده و ضد عفونی کننده
۷- کامپیوتر و پرینتر
۸- ملحفه و البسه
۹- تشک
۱۰-میز ناهار خوری- صندلی
۱۱- تلویزیون
۱۲- جارو برقی

تماس
تلفن: ۸۲۳۹۶۶۱-۰۵۳۲
فاکس: ۸۲۳۹۶۶۰-۰۵۳۲
ساختمان درحال احداث: ۸۲۵۳۲۸۰-۰۵۳۲
دفترمرکزی: ۸۲۴۲۳۸۰-۰۵۳۲

نظرات 1 + ارسال نظر
حسین سالارزاده سه‌شنبه 24 بهمن 1402 ساعت 22:04

با آرزوی سلامتی و موفقیت برای خیرین و مسئولان فداکار و از جان گذشته خیریه
اینجانب خیلی مشتاق به خدمت وکمک به این آسایشگاه هستم که انشالله بلطف خدای بزرگ هرچه سریعتر شایستگی این لیاقت را خداوند رحمان و رحیم عنایت بکند انشالله

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد