قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه
قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه

میزان محبوبیت ماهواره در ایران

میزان محبوبیت ماهواره در ایران http://ghafase.blogsky.comرادیوفردا از نظرسنجی دو مؤسسه آمریکایی با موضوع میزان نفوذ ماهواره و صداوسیما در بین مردم ایران گزارش داد.
به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، سایت رادیوفردا (radiofarda) چهارشنبه ۲۴خرداد (June.13) از نظرسنجی دو مؤسسه آمریکایی با موضوع میزان نفوذ ماهواره و صداوسیما در بین ایرانیان گزارش داد و نوشت: «بر پایه یک نظرسنجی که مشترکاً توسط مؤسسه نظرسنجی گالوپ و شورای اطلاع‌رسانی بین‌المللی آمریکا (بی‌بی‌جی/BBG) از دو هزار نفر در ایران انجام شده، ۸۶ درصد از این افراد برای دریافت اطلاعات، تلویزیون دولتی ایران را تماشا می‌کنند، اما تنها ۴۹ درصد از آن‌ها اخبار و اطلاعات صداوسیمای جمهوری اسلامی را “بسیار قابل اعتماد” می‌دانند.
گفتنی است رادیو فردا با تاکید بر اینکه ۴۹ درصد از مردم اخبار صدا و سیما را بسیار قابل اعتماد دانسته‌اند بدون اشاره به۴۰ درصد کسانی که اخبار صدا و سیما را فقط قابل اعتماد دانسته‌اند خواسته این گونه القا کند که ۵۱ درصد مردم اخبار رسانه ملی را غیرقابل اعتماد می‌دانند.

این در حالی است که طبق نظر سنجی این دو موسسه، آمار کسانی که به اخبار رسانه ملی را اعتماد کمی داشته‌اند یا کلاً اعتماد نداشته‌اند حدود ۱۱ درصد بوده است، برای همین رادیو فردا از ذکر آن خودداری کرده است.
این سایت در ادامه نوشت: «این نظرسنجی که نتایج آن روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد منتشر شده از تعداد افراد یادشده در ۳۱ استان ایران انجام شده است. در این نظرسنجی دریافت اطلاعات از روزنامه‌های داخلی ۱۱ تا ۱۶ درصد بوده و رجوع به شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی برای دریافت اطلاعات بین ۶ تا ۱۰ درصد را شامل می‌شود.»

بر پایه گزارش تکمیلی سرویس سیاسی جام نیوز، سایت بی بی سی فارسی نیز در این باره نوشت: «نظرسنجی اخیر بی بی جی و گالوپ برای دهمین سال متوالی، از طریق تماس تلفنی صورت گرفت. این تحقیقات در ماه مارس سال جاری میلادی انجام گرفته و حدود یک ماه به طول انجامید.»
بی بی سی افزود: “ویلیام بل” یکی از مدیران بی بی جی می‌گوید: “وقتی از مردم خواسته می‌شود که کیفیت رسانه های داخلی و خارجی را ارزیابی کنند، معلوم نیست که شرکت کنندگان جواب‌های صادقانه دهند.”

بل می‌گوید امسال ایرانی‌ها علاقه بیشتری برای شرکت در این نظر سنجی نسبت به سال‌های گذشته از خود نشان دادند.
او گفت: “۳۰ درصد قبول نکردند که با ما صحبت کنند که البته این درصد از تحقیقاتی که در آمریکا انجام می‌گیرد خیلی بهتر است. در آمریکا ۶۰ تا ۷۰ درصد از مردم شرکت در نظرسنجی‌ها را رد می‌کنند.”
بر اساس این نظرسنجی “تلویزیون” رسانه اصلی برای دریافت اطلاعات در ایران است. استفاده از ماهواره، رسانه های دیجیتال، و اینترنت از سال ۲۰۰۸ تا کنون رشد نسبی داشته است.

در کل، همه شرکت کنندگان تلویزیون دارند و ۹۰ درصد آن‌ها دارای تلفن‌های همراه هستند. نزدیک به ۷۰ درصد کامپیوتر، بیش از ۵۰ درصد رادیو، بیش از ۴۰ درصد اینترنت و بیش از ۲۰ درصد آنتن ماهواره دارند.
پس از تلویزیون، رسانه های اصلی دریافت اطلاعات تلفن‌های همراه، رادیو، روزنامه، اینترنت و تلویزیون‌های خارج از کشور هستند. دو درصد از شرکت کنندگان هم از طریق شبکه های اجتماعی و رادیوهای خارجی خبر دریافت می‌کنند. بنا بر این تحقیقات، سایت‌های اینترنتی گوگل و یاهو از بقیه سایت‌ها در بین شرکت کنندگان محبوب‌تر هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد