قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه
قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه

شبکه های پرطرفدار جهان عرب - IFILM

آی فیلم نیز که در سال گذشته برای کشورهای عربی زبان منطقه راه اندازی شد امکان دریافت نسخه فارسی به شکل همزمان را پیدا کرد و در واقه به عنوان یک شبکه جدید به لیست شبکه های تلویزیونی اضافه شد.هدف اصلی این شبکه، پخش فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی برای جهان عرب در تمام طول ساعات شبانه‌روز است. رویدادهای تاریخی، مشاهیر و روحیه استعمارستیزی از موضوعاتی است که قرار است در این شبکه مطرح شوند. مخاطبان مورد نظر این شبکه حدود ۳۰۰میلیون نفر هستند و پیش‌بینی می‌شود یکی از شبکه‌های پرطرفدار جهان عرب شود.این شبکه در بسیاری از کشورهای عربی دفتر دارد.
برنامه‌های تهیه‌شده در این شبکه توسط دوبلورهای کشورهای سوریه، لبنان و امارات متحده به زبان عربی برگردانده می‌شوند. البته مدتی است که این شبکه مجهز به سیستمی شده که همزمان مخاطب می‌تواند با انتخاب زبان فارسی این فیلم و سریال‌ها را به زبان اصلی تماشا کند. اما آنچه تا‌کنون از این شبکه شاهد بودیم بازپخش فیلم و سریال‌هایی بوده که مخاطبان ایرانی بارها آن را از شبکه‌های داخلی خودمان نیز دیده بودند.
حتی برخی از این سریال‌ها پس از مدت کوتاهی که از پایان پخش آن در شبکه‌های داخلی گذشته روی آنتن می‌روند..وقتی قلمرو مخاطبان این شبکه به بینندگان داخلی و فارسی زبان ایرانی نیز گسترش یافته است سهم آثار تولیدی و تازه باید بیشتر شود که درحال‌حاضر صفر بوده و به غیر از بازپخش مجموعه‌های تلویزیونی چیز دیگری وجود ندارد.
هرچند ذائقه مخاطب ایرانی و میل فرهنگی او به تداعی خاطرات گذشته و لذت از این نوستالژی موجب شده تا‌ «آی فیلم» مخاطبان ایرانی خود را حفظ کند. اتفاقا این شبکه فرصتی است تا از ظرفیت‌های نمایشی و انسانی که در بخش فیلم و سریال نهفته است استفاده شده و چه بسا از طریق تولیدات این شبکه بتوان به آثار فاخر و ارزشمندی دست یافت که به‌ تدریج «آی فیلم» را به شبکه‌ای مرجع در تولیدات آثار نمایشی بدل کند. ضمن اینکه این شبکه از حیث محتوی و مضمون نیز نیازمند تنوع بیشتری در انتخاب سوژه است.
اکثر فیلم‌ها و سریال‌هایی که از‌ آی فیلم پخش می‌شود یا ملودرام‌های خانوادگی است یا مجموعه‌های طنز و کمدی، درحالی‌که می‌توان با پوشش گونه‌های دیگر سینمایی تعداد بیشتری از سلیقه‌ها را جذب کرد و موجب افزایش مخاطبان این شبکه شد. البته مدیر شبکه بین‌المللی فیلم و سریال ایران معتقد است:«شعار اصلی «آی فیلم» شبکه نمایش برای خانواده است و همین شعار بیانگر ویژگی منحصر به فرد آی فیلم است زیرا بسیاری از رقبای ما، فاقد جایگاه مناسب برای پخش در محیط سالم خانوادگی هستند.
یکی از مهم‌ترین دلایل جذابیت «آی فیلم» در خارج از کشور رعایت همین ارزش‌های فرهنگی و انسانی است» ولی واقعیت این است که همین خانواده ایرانی نیز انتظار دارد تا تنوع بیشتری در آثار نمایشی این شبکه وجود داشته باشد و هرکس با هر سلیقه‌ای بتواند ژانر مورد علاقه خود را در این شبکه پیدا کند. به‌نظر می‌رسد که شبکه آی فیلم برای اعتلای کیفی خود و افزایش و رضایت مخاطبانش باید سهم تولیدات خود را دست‌کم به اندازه بازپخش فیلم و سریال‌ها بالا ببرد و از ظرفیت‌های تبلیغاتی شبکه‌های داخلی برای معرفی این آثار و دیده‌شدن آنها استفاده کند. این شبکه می‌تواند اعتبار رسانه ملی را در تولید آثار نمایشی بالا ببرد.

نظرات 1 + ارسال نظر
ساحل چهارشنبه 3 خرداد 1391 ساعت 21:57 http://afgsahel.blogfa.com

سلام
تشکر بابت حضورتان
وبلاگ وزین و پرباری دارید با کلی نویسنده ی فعال
با افتخار لینک شدید...
شاد باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد