قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه
قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه

اوصاف بانوان بهشتی از نظر آیات و روایات

اوصاف بانوان بهشتی از نظر آیات و روایات در جامع الاخبار از امیرالمومنین علیه السلام  که رسول خدا صلی الله علیه و آله گفته اند : در  بهشت بازاری است که در آنجا هیچ خرید و فروشی نیست مگر صورت هائی از مردان و زنان . هرکس میل و اشتهای صورتی را داشته باشد ، در آن بازار داخل می شود . و در آنجا مجتمع حورالعین است که به صورتی خوش و دلکش چنان می خوانند که خلائق چنان صدائی را نشنیده اند :
نَحنُ النَّاعِمَاتُ فَلَا نَبأسُ اَبَدًا . وَنَحنُ الطاعِمَاتُ فَلا نَجُوعُ اَبَدًا . وَ نَحنُ الکَاسَیاَتُ فَلا نَعرَی اَبَدًا . وَ نَحنُ الخَالِداتُ فَلا نَمُوتُ اَبَدًا . وَنَحنُ الرَّاضیاتُ فَلا نَسخَطُ اَبََدًا . وَ نَحنُ المُقیِمَاتُ فَلا نَظعَنُ اَبَدًا . فَطُوبَی لِمَن کُنَُّا لَهُ وَ کَانَ لَنَا . نَحنُ وَ خَیرَاتٌ حِسَانٌ ؛ أزوَاجُنَا أقوَامٌ کِرَامٌ  جامع الاخبار  فصل 137 ، ص202 از طبع سنگی.
ترجمه ما همیشه خوش و خرم هستیم و هیچ وقت غصه دار و اندوهگین نمی شویم . و ما پیوسته سیر و شاداب هستیم و هیچ وقت گرسنه نمی گردیم . وما همیشه با لباس هستیم و هیچگاه عریان نمی شویم . وما پیوسته و جاودان زنده هستیم و هیچ وقت نمی میریم . وما همیشه خرسند هستیم و هیچ وقت خشمگین نمی شویم . وماپیوسته اقامت داریم و هیچ وقت کوچ نمی کنیم . پس خوشا به حال کسی که ما برای او هستیم و ما برای ماست . ما زنان نیکو سیرت و نیکو صورت هستیم ؛ شوهرهای ما مردمی بزرگوار و کریم می باشند .
خداوند درباره زنان بهشتی می فرماید :  وَعِندَ هُم قاصِرَاتُ الطَّرفِ عِینٌ * کَاَنَّهُنَّ بَیضٌ مَکنُونٌ . آیه 48 و49 ، از سوره 37 : الصافات . ترجمه :  و در نزد بندگان مخلصین خدا زن هایی هستند که چشمان خود را فقط بدان ها می اندازند و به دیگری نظر ندارند ، و آنان سیاه چشم هستند . و به اندازه ای پیکرشان سفید است که گویی مانند سپیدی تخم مرغهائی است که پوستش کنده نشده و محفوظ مانده است .  و در سوره نباء داریم که :  وَ کَوَاعِبَ أترَابًا  آیه 33 ، از سوره 78: النباء . کواکب جمع کاعبه است ، و کاعبه دختر نارس را گویند . وأتراب جمع ترب به معنای مثل و قرین و شبیه است . یعنی حوریه های بهشتی همه یک سن و سال و همه با هم شبیه و نظیر ، دختران نورس می باشند . و یا آنکه زن های مومن دنیا که از دنیا میروند همه در بهشت جوان و زیبا و هم سن ، نیکو خوی برای شوهران خود هستند .

در مجمع البیان در ذیل آیه فیهن خیرات حسان از رسول صلی الله علیه و آله و سلم در شب معراج نقل کرده است که : حوریه ها از خدا اذن گرفته و به پیامبر سلام کردند و می گفتند : نَحنُ الخَالِدَاتُ فَلاَ نَمُوتُ ، وَ نَحنُ النَّاعِمَاتُ فَلَا نَبأسُ أزوَاجُ رجَال کِرَام . مجمع البیان مجلد 5 ، ص211 و نیز در تفسیر آیه گفته است که : گفته شده است :
این زنان همین زنان دنیوی هستند که بر شوهران در بهشت وارد می شوند و از حورالعین جلیل تر و بهتر می باشند . و گفته شده است که : « لَسنَ یذَربات ، وَلازَفِرات ، وَلانَخِرات ، وَ لا مُتَطَلِّعات ، وَ لا مُتَسَوِّفات ، وَلامُتَسَلِّطات ، وَ لاطَمّاحات ، و لا طَوّافات فی الطُّرُقِ، وَلایَغَرنَ ، وَلایُوذینَ ، وَقاَل عَقَبَه بنُ عَبدِ الغَفّار : نِساءُ أهل الجَنَّه یَاخُذُ بَعضُهُنَ بأیدی بَعض وَ یَتَغَنَّینَ بِأصوات لَم یَسمَعِ الخَلائِقُ مِثلَها : نَحنُ الرّاضیاتُ فَلا نَسخَطُ . وَنَحنُ المُقیماتُ فَلا نَظعَنُ ، وَ نَحنُ خَیراتٌ حِسانٌ ، حَبیباتٌ لِازواج کِرام  مجمع البیان » مجلد 5 ص 211.
ترجمه : آن زنان و حوریان تند رفتار نیستند ، و نفس کشیدن آنها با صدا نیست و صدا در بینی نمی اندازند و خُرخرنمی کنند ، اهل تفحص و پی جویی و سر در آوردن از اسرار مردم نیستند ، و تقاضای شوهران را پیوسته به تاخیر نمی اندازند ، وبر شوهران خود تسلط ندارند و به سوی برتران از خود – و یا به سوی منازل مردم – نظر نمی اندازند ، ودر راهها و کوچه ها رفت و آمد ندارند ، و بر شوهران در مورد زنهای دیگر شان حمیت و غیرتی اعمال نمی کنند ، و آزار و اذیت نمی رسانند . و عقبه بن عبدالغفار گفته است : زنان اهل بهشت دست در دست یکدیگر می اندازند و با صورت خوشی که خلائق همانند آن را نشنیده اند تغنی می کنند که : ما پیوسته خوش و خرّم هستیم و هیچ وقت خشمناک نمی گردیم ، و ما پیوسته مقیم هستیم و کوچ نمی کنیم ، و ما در سیرت و اخلاق نیکو و در شکل و شمائل زیبا هستیم ، و ما محّبان و حبیبان شوهران بزرگ و بزرگوار خود هستیم .

خداوند در سوره الرحمن : آیات 70 و80 می فرماید : فِیهنَّ خَیراتٌ حِسانٌ . فَبِأیِّ آلاءِ رَبِکُما تُکَذِبانِ  . لَم یَطمَثِهُنَ إنسٌ قَبلَهُم وَ لاجَانٌّ . فَبِاَیِ آلاءِ رَبِکمُا تُکَذِبانِ . مُتَکئِینَ عَلی رَفرَف خُضر وَ عَبقَریًّ حِسان . فَباِیِّ آلاءِ رَبِکُما تُکَذِبانِ  . تَبارَکَ اسمُ رَبِّکَ ذِی الجَلالِ وَ الاکرام.
ترجمه : و در آن باغهای بهشتی زنانی هستند نیکو خلق و زیبا پس کدامین نعمتهای پروردگارتان را انکار می کنید ؟ زنانی که هیچ انس و جن قبلا با آنها تماس نگرفته اند  و دوشیزه اند پس کدامین نعمت های پروردگارتان را انکار می کنید ؟ این در حالی است که این بهشتیان بر تختی تکیه زده اند که آن بهترین و زیباترین پارچه های سبز رنگ پوشانده شده . پس کدامین نعمت های پروردگارتان را انکار می کنید پر برکت و زوال ناپذیر است نام پروردگارتان صاحب جلال و جمال تو .

نخست می فرماید : در این دو بهشت نیز زنانی هستند نیکو خلق و زیبا " زنانی که جمع میان " حسن سیرت و حسن صورت کرده اند ، چرا که خیر غالبا در مورد صفات نیک و جمال معنوی به کار می رود و حسن غالبا در زیبایی و جمال ظاهر در روایتی که در تفسیر این آیه وارد شده صفات نیک بسیاری برای همسران بهشتی شمرده شده که می تواند اشاره ای به صفات عالی زنان دنیا نیز باشد ، و الگویی برای همه زنان محسوب شود ، از جممله خوش زبان بودن ، نظافت و پاکی ، آزار نرسانیدن ، نظر به بیگانگان نداشتن ، و مانند آن . خلاصه اینکه تمام صفات کمال و جمالی که در یک همسر مطلوب است در آنه جمع است ، و آنچه خوبان همه دارند آنها دارند ، و به همین دلیل قرآن در یک تعبیر کوتاه و پر معنی از آنها به معنی « خیرات حسنات » تعبیر کرده است . آیه بعد می فرماید : هرگز پیش از این جن و انس دیگر با آنها تماس نگرفته و دوشیزه اند .
البته چنان که از آیات دیگر قرآن استفاده می شود زنان و مردانی که در این دنیا همسر یکدیگرند هرگاه هر دو با ایمان و بهشتی باشند در آنجا به هم ملحق می شوند ، و با هم در بهترین شرائط و حالات زندگی می کنند « سوره رعد آیه 23 ومومن 8 » و حتی از روایات دیگر استفاده می شود که مقام این زنان برتر از حوریان بهشت است به خاطر عبادت و اعمال صالحی کع در این جهان انجام داده اند .در آخرین توصیفی که در این آیات از نعمتهای بهشت کرده که تکیه بر تخت هایی زده اند که با بهترین و زیباترین پارچه های سبز رنگ پوشانده شده است.

منبع: انجمن راستخون

نظرات 8 + ارسال نظر
محسن یکشنبه 10 مهر 1390 ساعت 10:17 http://lalehaysorkh.mihanblog.com/

سلام دوست عزیز
شما هم وب زیبایی دارید بله من نیز مایل به تبادل لینک هستم و شما را با نام قفسه لینک نمودم لطفاً شما نیز من را با نام لاله های سرخ(شهداء) لینک کنید
ممنون

علی یکشنبه 10 مهر 1390 ساعت 10:10 http://ali-fallah.blogsky.com

سلام
خوبین؟؟
ممنون که بهم سر زدین.
وبلاگ زیبایی دارین.

[ بدون نام ] یکشنبه 10 مهر 1390 ساعت 10:10

سلام دوست گرامی
ممنون که سر زدید
شما هم مطالب بسیار ارزشمندی در وبلاگتان دارید
بله مایل به تبادل لینک هستم
لطفا من رو با نام "مسجد ابوالضل اهواز -کیان" لینک کنید
موفق و شادش باشید

پس لینکتون کو!؟

سیدعلی امیرفخری یکشنبه 10 مهر 1390 ساعت 10:03 http://yazahra135.mihanblog.com/

ضمن عرض سلام و ادب و احترام.
در اول کلام یک معذرت خواهی به شما بدهکارم چون فرصت نکردم به پیام اول شما جواب بدم و این امر دیر انجام شد.
از زحمات شما در عرصه فرهنگی و ترویج افکار مثبت قدر دانی میکنم انشاءالله در پناه خداوند متعال محفوض باشید.
بی زحمت وبلاگ ما را با نام یاوران حضرت زهرا(س) لینک کنید و بفرمائید که وبلاگ شما را با چه نامی لینک کنم.
از همکاری شما کمال تشکر را دارم.
و من الله التوفیق
العبدسیدعلی امیرفخری

reli شنبه 9 مهر 1390 ساعت 22:58 http://14mesbah..mihanblog.com

ba salam
mamnun az payametun va tabadole link

وبلاگ ما یک وبلاگ نوپا با تعدادی

نویسنده اماتور هست

خوشحال میشم کمکمون کنید


منظتر نظراتون هستم

مسعود شنبه 9 مهر 1390 ساعت 22:42 http://greenoranoos.blogsky.com/

سلام
وبلاگ شما هم بسیار زیباست
واقعا خوشحالم که تو این اوضاع بی بند و باری
یه نفر مثل شما روشنفکرانه به مساول نگاه میکنه
من شمارو لینک کردم
شما منو با نام اورانوس سبز لینک کنید

سلام همسنگر گرامی
پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله: اگر مردم میدانستند علی (ع) از چه زمانی به امیرالمومنین لقب یافت حقیقتا منکر فضیلت او نمی شدند و او وقتی امیرالمومنین نامیده شد که هنوز روح در بدن آدم دمیده نشده بود زیرا خداوند در عالم ذر مردم را بر نفس خودشان گواه گرفت فرمود : آیا من پروردگار شما نیستم و محمد (ص) پیغمبر شما و علی (ع) امیرالمومنین بر شما نیست پس همه خلایق از روی میل و رغبت یا به اکراه و اجبار گفتند آری. تفسیر جامع جلد ۲ صفحه ۴۸۲
ما به روز هستیم و منتظر قدوم مبارک شما
شادی روح حضرت امام خمینی(س) و شهیدان صلوات
سلامتی آقا ولیعصر حضرت امام مهدی (عج) و نایب برحقش حضرت امام خامنه ای صلوات

میلاد شنبه 9 مهر 1390 ساعت 21:43 http://milad-b747.mihanblog.com

سلام دوست گرامی
ممنون که سر زدید
شما هم مطالب بسیار ارزشمندی دارید
بله مایل به تبادل لینک هستم
لطفا من رو با نام "انجمن خلبانان ایران" لینک کنید و بعد بیاید بگید که من شما رو با چه اسمی لینک کنم.
موفق و شاد باشید...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد