قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه
قفسه

قفسه

پایگاه فرهنگی مذهبی قفسه

توصیف جامع همسران بهشتی حورالعین

للذین اتقوا عند ربهم جنات تجری من تحتها الانهار خالدین فیها ....
آنها که پرهیزکارند نزد پروردگارشان باغهایی است روان زیر آنها جویها ، در آنها جاودانند و دارای زنان و همسرانی هستند پاک و پاکیزه .... هم و ازواجهم فی ظلال علی الارائک متکئون . آنها و همسرانشان در سایه هایی بر اریکه ها تکیه زده اند . و عندهم قاصرات الطرف اتراب . و نزد آنها زنانی هستند که از لحاظ سن ، هم سن آنها هستند و جز به شوهرانشان نمی نگرند . از جمله ایراداتی که منکرین عالم آخرت بر مومنین می گیرند مساله تعیش و خوشگذرانی انسان به وسیله انواع و اقسام لوازم کامرانی به خصوص همسران بهشتی است .
آنها با حالتی آمیخته با تمسخر می گویند : اگر آنجا هم مانند دنیا ، سخن از خوردن و تخلیه نمودن و شهوترانی و وقت گذرانی باشد پس چه تفاوتی با دنیا دارد ؟ و اگر این چنین باشد بنابر این ، هی‍ غرض حکیمانه ای در کار نیست . انسان است و تسلسل یک جریان ملالت بار بر پایه لذات یک نواخت جسمانی ، که انسان اگر کمی درباره پوچی این لذات فکر کند ، چندشش می شود . این ایراد و نظایر آن از آنجا ناشی می شود که این کج باوران نمی دانند که نشئه.
آخرت اصلا قابل مقایسه با دنیا نیست . لذتهایی که انسان در دنیا احساس می کند ، لذت نیست ، دفع رنج و الم و استخلاص از دردها و فقدانهاست ، و اگر به فرض لذتی هم وجود داشته باشد ، وسیله ای است برای رغبت کردن انسان به ادامه حیات ، و رسیدن به هدف اصلی زندگی ، که همانا زندگی اخروی است .
همسر مومن یعنی حورالعین از خیمه اش خارج می شود و در حالی که او را خدمتگزاران همراهی می کنند به استقبال مومن می شتابد و به او درود می گوید . بر این حوری هفتاد لباس حریر که تار و پودش از یاقوت و لولو و زبرجد بوده و آغشته به مشک و عنبر است ، پوشیده شده است . بر سرش تاج کرامت و در پاهایش کفشهایی از طلای مزین به یاقوت و لولو و بند کفشش از یاقوت سرخ . وقتی به ولی خدا نزدیک می شود و اشتیاق خود را بر او عرضه می دارد به او چنین می گوید : ای ولی خدا ، امروز دیگر روز رنج و سختی نیست دوران سختی به سر رسید من مال تو و تو مال منی .
 
مثلا ، از آنجا که بدن انسان ابزار تکامل روح است و این ابزار برای ادامه حیاتش نیاز به غذا دارد ، خداوند متعال در درون این غذاها طعمهای لذتبخش قرار داده تا جانوران و انسان را بر خوردن و در نتیجه ادامه حیات وادارد . و همچنین نیروی شهوت و غریزه جنسی را برای ادامه نسل قرار داد که اگر این لذت در راستای این هدف حاصل نمی گشت ، هی‍ کس  هیچ موجود زنده ای حاضر نبود که رنج تولید نسل را به خود هموار سازد . بنابر این ، زندگی دنیا یک نشئه و عالم مقدماتی تهیوی برای وصول به یک حیات اصلی بیش نیست . در عالم آخرت ، غذاها و طعامهای بهشتی ، ابزاری برای رشد جسم و جسم برای رشد روح و پیدایش تعقل و تفکر و پی بردن به راز آفرینش نیست ، آنجا راز ناگشوده ای وجود ندارد که روح بخواهد به کمک جسم ، زحمت کشف اسرار را به خود بدهد . آنجا وجود انسان با باطن و ملکوت حقایق هستی رابطه حضوری و شهودی پیدا نموده و جمال الهی را بدون هی‍ حجاب و مانعی مشاهده می کند .
مثلا ، از آنجا که بدن انسان ابزار تکامل روح است و این ابزار برای ادامه حیاتش نیاز به غذا دارد ، خداوند متعال در درون این غذاها طعمهای لذتبخش قرار داده تا جانوران و انسان را بر خوردن و در نتیجه ادامه حیات وادارد . و همچنین نیروی شهوت و غریزه جنسی را برای ادامه نسل قرار داد که اگر این لذت در راستای این هدف حاصل نمی گشت ، هی‍ کس  هیچ موجود زنده ای حاضر نبود که رنج تولید نسل را به خود هموار سازد . بنابر این ، زندگی دنیا یک نشئه و عالم مقدماتی تهیوی برای وصول به یک حیات اصلی بیش نیست . در عالم آخرت ، غذاها و طعامهای بهشتی ، ابزاری برای رشد جسم و جسم برای رشد روح و پیدایش تعقل و تفکر و پی بردن به راز آفرینش نیست ، آنجا راز ناگشوده ای وجود ندارد که روح بخواهد به کمک جسم ، زحمت کشف اسرار را به خود بدهد . آنجا وجود انسان با باطن و ملکوت حقایق هستی رابطه حضوری و شهودی پیدا نموده و جمال الهی را بدون هی‍ حجاب و مانعی مشاهده می کند .
این جمال الهی است که در قالب لذات نهاده شده در طعامها ، نغمه ها ، همسران بهشتی ، کاخها ، غرفه ها ، نهرها ، همنشینی ها ، انواع و اقسام زینتها و لباسها و ... آشکار می شود . اگر لذات عالم آخرت قابل مقایسه با لذات پست دنیوی بود باید حورالعین آن فرزند تولید کند و باید تفاله غذاها و نوشیدنیها بصورت فضولات بد بو و نفرت آور از بدن خارج شود باید کاخها و اتاقهایش سر پناهی باشد برای فراز از سرما و گرما و حیوانات و دزدها و ... نه این چنین نیست : " کار پاکان را قیاس از خود مگیر " ، آنجا تجلی جمال الهی است که به وسیله اعمال و عقاید پاک مومن تجسم یافته تا ابد با آن خواهد زیست . حورالعین چیزی جز تجسم نمازها و اعمال عبادی انسان نیست .

خدا مقدر فرموده است که انسان نتایج اعمالش را در زیباترین صورت ممکن ببیند . لهذا اگر بنا بود که خداوند چیزی زیباتر از حورالعین به عنوان تجسم عمل مومن بیافریند ، حتما می آفرید زیرا بخل در دریای رحمت الهی راه ندارد . آری ، مومن با حورالعین مصاحبت دارد با او معاشقه و مجامعه می کند و با او در بوس و کنار است اما همه اینها چیزی جز وقوع لذات معنوی و فوق مادی نیست .
حورالعین ، تسبیحات حضرت حق را در زیباترین اصوات و نغمه ها بر مومن می خواند و مومن را مست و محو تماشای جمال خداوند می سازد . حورالعین به مومن شرابی می نوشاند که مستی اش چیزی جز مشاهده جمال الهی نیست . پیش مومن و حورالعین سخنی جز وصف زیباییهای هستی و گشودن رازهای بلند آفرینش نیست . آری ، حورالعین ، جلوه حضرت حق است بر مومن . برای اینکه بهتر بتوانیم از اوصاف این جلوه زیبای الهی آگاه شویم چه خوب است که باز هم به سخنان طلایه داران وحی گوش فرا دهیم : ابی بصیر از امام صادق ( ع ) می خواهد که او را با توصیف بهشت به شوق آورد . حضرت پس از بیان اوصافی از بهشت و نعمتهایش به توصیف حورالعین پرداخته چنین می فرماید :
 
مومن با هشتصد پری روی و چهار هزار باکره و یک زوج حورالعین تزویج می کند. ابوبصیر می گوید: عرض کردم ، فدایت شوم هشتصد پری روی ؟ فرمود : آری ، با هیچ یک از آنها همبستر نمی شود مگر اینکه بعد از مجامعه همان است که بود. قدرت بائش زایل نمی شود . عرض کردم : فدایت شوم حورالعین از چه چیزی خلق شده است ؟ فرمود : از خاک و سرشت بهشتی. به قدری لطیف است که مغز دو ساق پایش از وراء هفتاد لباس ابریشمین پیداست . گفتم : فدایت گردم آیا آنها کلامی دارند که به وسیله آن در بهشت تکلم نمایند ؟ فرمود : آری ، به کلامی تکلم می کنند که هیچ کدام از خلایق نظیر آن را نشنیده است . عرض کردم : چه می گویند ؟ فرمود ، می گویند : ما جاودانگانی هستیم که هرگز نمی میریم . ما آسوده خاطرانی هستیم که هرگز دچار اندوه و پریشانی نمی گردیم ، ما مقیمانی هستیم که هرگز کو‍ نمی کنیم ، ما رضایت مندانی هستیم که هرگز خشم نمی کنیم . خوشا به حال کسی که ما برای آنها خلقت یافتیم ، خوشا به حال کسانی که آنها برای ما خلقت یافتند ، ما آنهاییم که اگر یکی از ما در فضای آسمان دنیا بیایند نور او تمام چشمها را کور می کند. یکی از موارد مشکوک منکرین قیامت و لذات بهشتی ، شماره اغراق آمیز همسران بهشتی است همانطور که در متن حدیث تعجب ابوبصیر را ملاحظه نمودیم . همانطور که قبلا گفتیم ، نشئه آخرت با نشئه دنیا از لحاظ وسعت دامنه حیات بسیار متفاوت است .
خداوند چنین مقدر داشته است که حیات در دنیا بسیار محدود باشد و در آخرت بسیار گسترده و دامنه دار . " انما الحیوه الدنیا لعب و لهو " . " و ان دار الاخره لهی الحیوان " . حدیث ذیل نمونه ای است از این فراخی حیات و آثار آن : امام باقر ( ع ) فرمود : " همانا اهل بهشت جوانانی هستند سیه چشم و تا جدار دارای گردنبند و دستبند ، آسوده خاطر و دانا و گرامی ، به هر کدام از آنها نیروی صد انسان برای خوردن طعام و آشامیدنی و آمیزش جنسی داده شده است ... . توصیف حورالعین را به زبان روایات پی می گیریم : امام رضا ( ع ) فرمود : حورالعین جنسش از خاک و زعفران بهشتی است که هرگز فساد نمی یابد . رسول خدا ( ص ) در حدیثی بلند در توصیف غرفه های بهشتی ، درباره حورالعین و لباسهایش چنین فرمود:... همسر مومن یعنی حورالعین از خیمه اش خارج می شود و در حالی که او را خدمتگزاران همراهی می کنند به استقبال مومن می شتابد و به او درود می گوید . بر این حوری هفتاد لباس حریر که تار و پودش از یاقوت و لولو و زبرجد بوده و آغشته به مشک و عنبر است ، پوشیده شده است . بر سرش تاج کرامت و در پاهایش کفشهایی از طلای مزین به یاقوت و لولو و بند کفشش از یاقوت سرخ . وقتی به ولی خدا نزدیک می شود و اشتیاق خود را بر او عرضه می دارد به او چنین می گوید : ای ولی خدا ، امروز دیگر روز رنج و سختی نیست دوران سختی به سر رسید من مال تو و تو مال منی .
و به مقدار پانصد هزار سال از سالهای دنیا آغوششان دست در گردن نهادشان به طول می انجامد که نه ولی خداوند و نه آن حوری دچار ملال و دلتنگی نمی شوند در این بین ولی خدا نظرش به گردنبندی از یاقوت سرخ می افتد که در وسطش این لوح مکتوب است : تو ای ولی خدا دوست منی و من حوری ، دوست تو . وجود من به تو منتهی گردید و وجود تو به من . رسول خدا ( ص ) فرمود : هیچ بنده ای وارد بهشت نمی شود مگر اینکه بالای سر و پائین پای او دو حورالعین می نشینند و با زیباترین صوت برای او نغمه سرایی می کنند و این نغمه هرگز نغمه شیطانی نیست ، بلکه محتوای آن تمجید و تقدیس الهی است.

امام صادق ( ع ) فرمود : اگر حوریئی از حوریان بهشتی بر اهل دنیا ظاهر شود و یک سر زلف او آشکار گردد تمام مردم دنیا از شدت اشتیاق می میرند ... رسول خدا ( ص ) فرمود : بوی انبیاء بوی به است و بوی حوریان بهشتی بوی گل یاس و بوی ملائکه بوی گل سرخ است.
 
منبع:
گردآور: www.ghafase.blogsky.com
رونوشته از: کتاب بهشت و جهنم 

نظرات 9 + ارسال نظر
فقط خدا پنج‌شنبه 18 آبان 1396 ساعت 00:47

عالی است ولی چرا تعریفی از حورالعین نشده از ویژگی های ظاهری و ..... باز هم بسیار ممنون خیلی تاثیر گذاربود انشالا شوهر خوبی نسیب همه ی زنان بشود امین

یاسین پنج‌شنبه 26 اسفند 1395 ساعت 03:05

خدایا حوریا رو واسم نگه دار ، انشالله شهادت نزدیکه ، واس بقیه هم شهادت رو آرزو میکنم . ممنون از مطالب ☺

.... سه‌شنبه 5 بهمن 1395 ساعت 15:24

سه زن در جهان زیباترینن واسم مادرم سایه اش وانعکاس تصویرش در آینه ...

تنها دوشنبه 4 بهمن 1395 ساعت 20:50

من که تو این دنیا کسی رو ندارم کاش خدا تو اون دنیا از تنهایی درم بیارهناراحت:

زینب دوشنبه 23 فروردین 1395 ساعت 18:03

باسلام خدمت شما وبا تشکر ازشما
ضمن بیانات اززشمند شما خاطر نشان میکنم که حورالعین فقط زن نیستند و اعم از زنان و مردان سیاه چشم هستند و اینکه مومنان در بهشت تمایل چندانی به حورالعین ندارند چرا که اینقدر همسر دنیاییشان زیبا میشود که حوریان شرمنده میشوند .

بله. حوری زیباترین مخلوق خداست.

پریا دوشنبه 20 بهمن 1393 ساعت 12:05

عالی بود....کاش میشد تو بهشت لااقل با همون یه نفری باشیم که دوسش داریم

شهرام یکشنبه 20 بهمن 1392 ساعت 07:02

سرور گرامی
متن زیبای شمارا بصورت فایل صوتی تهیه کردم و با اجازه شمامیخواهم در میان اقوام و دوستان نشر دهم. حلالم کنید

ok

مصطفی جمعه 11 شهریور 1390 ساعت 22:22 http://hokomate-eslami.blogfa.com

سلام
شما رو لینک کردیم
موفق باشید
اللهم عجل لولیک الفرج

مصطفی جمعه 11 شهریور 1390 ساعت 22:15 http://esharenoor.blogfa.com/

با سلام
شما لینک شدید
ضمنا در مورد این مطلب شما نکته ای دیگر هم هست که در ذیل آیه 72 سوره توبه:
وَعَدَ اللّهُ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَمَسَاکِنَ طَیِّبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ أَکْبَرُ ذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ
می فرمایند چون انسان ها با نعمات دنیایی سروکار دارند نعمت های دنیایی رو برای آخرت مثال زدند ولی رضوان خداوند بسی برتر از این نعمات است که بسیاری از درک آن عاجزند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد